הרב ריסקין במהלך הכנסאלירן אהרון

כנס בנושא "אנחנו והעם היהודי בתפוצות – לאן" נערך היום (שלישי) על רקע התלהטות הרוחות ביחסים שבין מדינת ישראל להנהגת יהדות ארצות הברית.

הכנס נערך על ידי מכון "שטראוס-עמיאל" מבית אור תורה סטון המכשיר שליחים לקהילות ישראל, בשיתוף משרד התפוצות והמכללה האקדמית הרצוג.

בכנס השתתפו ראש מוסדות אור תורה סטון הרב שלמה ריסקין, יו"ר עמית מוסדות אור תורה סטון הרב דוד סתיו, ראש מכון שטראוס עמיאל הרב אליהו בירנבוים, המנכ"ל משרד התפוצות דביר כהנא, נשיא מכללת הרצוג הרב ד"ר יהודה ברנדס וראש אגף בכיר במשרד התפוצות חגי אליצור.

ראש מוסדות אור תורה סטון, הרב שלמה ריסקין ציין בדבריו כי "קיים יחס הדדי בין יהדות התפוצות לישראל וזה מאוד חשוב, אפילו חיוני עבורנו. יהדות התפוצות כוללת נישואי תערובת והתבוללות, והחשיבות הגדולה היא להסביר להם על יום העצמאות ועל ירושלים והדברים שאנחנו יכולים לתת להם להיות כיהודים".

"הייתי בטורונטו עם השליחים של מכון שטראוס עמיאל ושמעתי עד כמה השליחים עושים שלנו מעניקים ליהודי חו"ל את התחושה שהיהדות היא הדרך ושהיא מסוגלת ללמד את העולם 'ונברכו בך כל משפחות האדמה', ואנחנו צריכים לפחות ללמד את ערכי היהדות ואף את ערכה של שבת וזה עשוי לשנות את כל פני היהדות בעולם", סיפר הרב ריסקין.

"מה הגולה יכולה לתת לנו? בראש ובראשונה את הרעיון של פלורליזם שאלו ואלו דברי אלוקים חיים. באמריקה כל אחד צריך להיות חופשי להתפלל ולעבוד את הקב"ה כיצד שהוא רוצה לעובדו", ציין הרב ריסקין.

לדבריו, "היהודי האמריקאי הממוצע יכול להבין שהאורתודוכסיה בישראל היא היהדות הממוסדת בישראל, אבל הוא לא מוכן לקבל את העובדה שמי שמשתייך לזרם אחד, ומתפלל באופן שונה לא לא יוכל לקבל מקום מכובד בכותל המערבי. יש מקום לתפילות שונות בבית התפילה של הקב"ה. אני רב אורתודוכסי גאה מאוד, אבל אני רואה את הרפורמים והקונסרבטיבים כשותפים שלי וכחלק מישראל ולא מוכן לקטלג אותם כאפיקורסים וגויים כפי שעושה הממסד הרבני הדתי".

מנכ"ל משרד התפוצות, דביר כהנא, ציין "אנחנו נמצאים בתוך קטסטרופה היסטורית שהעם היהודי שלא חווה לא בימי חורבן בית שני ולא בתקופת עשרת השבטים כאשר 15% מיהדות התפוצות הם אורתודוכסים ועוד 7-8% מחוברים איכשהו לקהילה בישראל. כשמונה מיליון יהודים המהווים כ- 85% מיהדות התפוצות לא מוצאת מקום לקשר לישראל או לזהות יהודית במשמעות היומיום".

לדבריו, "חובה עלינו להסתכל על עתיד העם היהודי ולשאול עצמנו האם יש לנו אחריות כלפי אותם מיליוני יהודים ולא רק בעתות משבר? ממשלת ישראל מדי שנה לוקחת מדי שנה יותר ויותר אחריות כאתגר אסטרטגי ואנו משקיעים כספים רבים בפרויקטים רבים על מנת להתמודד עם האתגר האדיר הזה ויש לנו אחריות לאומית להתרחב לשדות נוספים ברחבי העולם היהודי".