ג'נין. ארכיון
ג'נין. ארכיוןפלאש 90

האדרת שמם של מחבלים, קריאת שמות כיכרות ומוסדות ציבוריים על שם מחבלים והנצחתם באנדרטאות נמשכות על אף ובצל לחצים בינלאומיים.

חוקרי מכון ממר"י מדווחים על המאבק הפלסטיני סביב הנצחתו של בכיר הטרור, ח'אלד נזאל, ראש הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין שתכנן פיגועים קשים, החמור שבהם היה הטבח במעלות במאי 1974, בו נרצחו 27 ישראלים, רובם ילדים.

מדו"ח שפרסמו עולה כי לאחרונה נחנכה בג'נין אנדרטה להנצחתו של נזאל. בטקס הפומבי נישאו דברים בשבחו של הארכי טרוריסט. סגן מושל מחוז ג'נין, כמאל אבו אל-רב, העלה על נס את "התפקיד הלאומי והמוביל של השהיד ח'אלד נזאל". סגן ראש עיריית ג'נין, מחמוד אבו מויס, אמר כי "היום אנחנו משרישים את ההיסטוריה של השהיד נזאל... נשמות השהידים מרחפות מעלינו בפלסטין... הנהגתנו ועמנו נאמנים לדרכם של השהידים".

כעבור שבוע, לאחר לחצים מצד ארה"ב וישראל, הוסרה האנדרטה על ידי עיריית ג'נין ואולם ראש העירייה, ד"ר מחמד אבו ר'אלי, הדגיש כי הכיכר תוסיף לשאת את שמו של השהיד ח'אלד נזאל. לדבריו, "השהידים אינם נכחדים. בדומה לעוף החול הם קמים מן האפר, אם ביום הזיכרון שלהם ואם ברחוב או בכיכר המנציחים את שמם. זו הוכחה ברורה לכך שהם שמורים בלב עמם ולא רק בלב משפחתם".

האנדרטה אמנם הוסרה אך זמן קצר לאחר מכן הוקמה שוב על ידי פעילים של תנועת הפת"ח. בהמשך הוסרה האנדרטה בידי כוחות צה"ל, אך הוקמה שוב במקום אחר על ידי פעילים מג'נין והוסרה שוב על ידי כוחות צה"ל.

מהדברים עולה עוד כי אנדרטה נוספת להנצחתו של נזאל הוקמה גם ברמאללה וזו טרם הוסרה.

החזית הדמוקרטית, הנמנית עם ארגוני אש"פ, מחתה על הדרישות להסרת האנדרטה וקראה למחמוד עבאס "לא להיכנע לתכתיבי ממשלת הכיבוש, במיוחד לא בתחום השהידים, האסירים והפצועים". כמו כן בהודעת סניף פת"ח בג'נין, שפעיליו החזירו את האנדרטה לאחר שהעירייה הורידה אותה וטרם הרס אותה צה"ל, נאמר כי השהידים הם "קו אדום שאי אפשר לחצותו".

מחאות השמיעו גם בכירים ופובליציסטים פלסטינים, בהם אלמנתו של נזאל, שהדגישו את חשיבות הנצחתם של נזאל והשהידים.

אנשי ממר"י מצטטים ממאמרו של עיסא קראקע, ראש רשות האסירים והאסירים המשוחררים, שייחד את המאמר לסוגיית הריסת האנדרטה וכתב: "שלטונות הכיבוש הישראלי הרסו ב-30 ביוני 2017 את האנדרטה של השהיד ח'אלד נזאל, חבר הוועדה המרכזית של החזית הדמוקרטית במחוז ג'נין. ובכך היא התנקשה בו פעמיים, בחייו ובמותו, והיא עדיין רודפת את הנשמה הפלסטינית ואת שרידיה...".

לדבריו "הריסת האנדרטה של השהיד הלוחם ח'אלד נזאל היא התנקשות בכל החיים שנותרו על אדמת פלסטין ורדיפת כל אדם לאומי והומני בעולם הזה ובעולם הבא, במסגרת מתקפת ההסתה הישראלית נגד המאבק של העם הפלסטיני והצבתו במסגרת הטרור והפשע. הריסת האנדרטה היא עניין גדול יותר מהריסה פיזית בלבד. היא כיבוי התמונה האידיאלית, הקורנת והקדושה לפלסטינים; סילוף של ערכי התרבות, ערעור השייכות וחיסול רצף הזמן הפלסטיני שהיד אחר שהיד, אסיר אחרי אסיר. אין לך קבר בפזורה ואין לך קבר או סימן כאן וגם לא מישהו שיספר את סיפורך בספרי הלימוד".