נוער ערכי. עו"ד יצחק בם.
נוער ערכי. עו"ד יצחק בם.צילום: מרים צחי

הפרקליטות נאלצה לבקש אתמול (רביעי) מבית משפט השלום לנוער בירושלים לחזור בה מכתב אישום שהגישה נגד נער כבן 16, אשר נמנה על "נוער הגבעות".

בכתב האישום שהוגש נגד הנער נטען כי הוא שהה בשטחו של מאחז גאולת ציון שהנו "שטח מתוחם" על פי צו של אלוף פיקוד המרכז. הצו נועד למנוע מפעילי התיישבות להתיישב בגבעה ולשהות בה.

לפי כתב האישום הנער הפר את הצו, שהשימוש בו נעשה באופן בלעדי כנגד היהודים, ושהה בשטח גאולת ציון, אף על פי שנעצר במקום בהזדמנות קודמת והצו, כך טענה הפרקליטות, הוצג לו.

במהלך המשפט עלה הנער להעיד, וסיפר לשופטת על שגרת החיים במאחזים של מה שמכונה "נוער הגבעות" ועל מניעיהם.

"אני לומד תורה ומיישב את ארץ-ישראל" אמר הנער הצעיר לשופטת. "תסביר, מה זה ליישב את הארץ מבחינתך" - שאל התובע בחקירה נגדית והנער השיב, "מבחינתי זה כל דבר - להקים עוד ישובים בארץ ישראל, אם זה לעזור לאנשים אחרים שעושים את זה. או להתרים כסף עבור זה. גם לפעמים הייתי הולך לכל מיני גבעות, התחלות ישוב חדשות. לעזור להם להקים שם, לחזק את הנוכחות במקום".

בהמשך העדות הנער סיפר איך מתנהלת הגבעה "בכל גבעה, בכל התחלות ישוב חדשות יש כמה אנשים שהם האחראים על המקום. הם בדרך כלל דואגים לבנות את הבתים, להביא אנשים לשם, ויש הרבה אנשים שבאים לחזק את האנשים ששם בשביל לעזור. זה בית שהוא בהגדרה של הציבור כל מי שרוצה להגיע לחזק יכול להגיע. נותנים לו מיטה, ידברו איתו, סוג של בית ציבורי".

בתשובה לאישום נגדו טען הנער להגנתו, שהוא שהה במקום שונה מזה שנעצר בו קודם לכן וכי בעת שנעצר לראשונה הראו לו צילום מושחר ולא ברור של מפה כלשהי, אשר אינה ניתנת לפענוח.

במהלך שמיעת העדויות התברר, כי אף אחד מן השוטרים לא יכול היה להראות לבית המשפט איפה נעצר הנער ואילו הקצין שהיה אחראי על המעצר לא ידע להסביר את הסימונים שהוא עשה על תצלום של המפה בשחור-לבן.

במצב שנוצר, אף אחד מן העדים לא ידע להסביר איפה נעצר הנער ולהראות כי מקום המעצר נמצא בשטח הסגור ליהודים.

"אני חושבת שיש פה קושי בתיק. [השוטר] לא ידע להגיד לאן הם הגיעו והפנה לעדות של הקצין והקצין היום לא ידע להגיד לאן הגיעו" העירה השופטת ד"ר אביטל מולד לתביעה בתום יום שמיעת העדויות לפני כשבועיים וחצי. נציג הפרקליטות בדיון ניסה לתרץ את הדברים, אך השופטת התעקשה לקבל תשובה ברורה לשאלה. בעקבות הערותיה של השופטת ביקש נציג הפרקליטות דחייה לפני שלב הסיכומים.

אתמול הגיעו הצדדים פעם נוספת לבית המשפט, ובדיון הקצר שהתקיים הודיע נציג הפרקליטות כי התביעה נאלצת לחזור בה מכתב האישום. השופטת קיבלה את הבקשה והחליטה על ביטול כתב האישום.

עו"ד יצחק בם, שייצג את הנער מטעם הסנגוריה הציבורית מסר בתגובה: "כמובן, אני מברך על החלטה של בית המשפט, אולם אי אפשר שלא להצטער על כך שרשויות הצבא פועלות למנוע את ההתיישבות בארץ ישראל. במקום לטפל בטרור האבנים ולהגביר את הביטחון האישי של האזרחים רודפת המשטרה נוער ערכי, אשר אוהב את ארץ ישראל וממשיך את דרכם של החלוצים ביישוב הארץ".