הדיון בוועדה
הדיון בוועדהערוץ 7

הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי של הכנסת, בראשות ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), קיימה דיון ראשוני היום (חמישי) בנושא תלונות השווא בין בני זוג, למרות ניסיונות ארגוני הנשים למנוע את עצם הדיון.

מסיבות של פרוצדורה, הדיון התקיים היום במתכונת מצומצמת וקצרה, והוא אמור להימשך באופן מלא יותר ביום שני.

את הדיון הנחה ח"כ יואב קיש (ליכוד), יו"ר ועדת הכנסת, ונטל בן חלק גם ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד). ח"כ זוהר לא יכול היה להשתתף מסיבות אישיות.

ח"כ אוחנה סיפר כי היה עורך דין בעברו וכי היה "במרתפי המשטרה" וראה את הגברים "שמוצאים עצמם עצורים וחשים שעולמם נחרב עליהם, ובחלק מהמקרים הם צודקים, עולמם באמת נחרב עליהם. ואין כל תמריץ למי שחושבת להגיש תלונת שווא שלא לעשות את זה. היא יכולה לעשות את זה. חלק מעורכי ועורכות הדין בסכסוכי גירושין ממליצות לצד השני – לכי תגישי תלונה שהוא היכה אותך, שהוא עשה לך משהו, זה ירע את מצבו, וזה יגדיל את יכולת המיקוח שלנו בסכסוך הזה".

חה"כ אוחנה וקישגיל רונן

"בלתי סביר בעליל שאי אפשר יהיה, במידה שיש חשד ותחילת ראיות לתלונת שווא, לחקור ולהעניש לטובת החברה כולה, ובעיקר לטובת הקורבנות האומללים שעולמם התהפך עליהם – בחלק מהמקרים על לא עוול בכפם", הדגיש אוחנה.

גיל רונן, יו"ר תנועת המשפחה, שיבח את ח"כ זוהר על אומץ הלב שלו וההתמדה הנחושה בטיפול בנושא תלונות השווא, למרות הסיכון הפוליטי שבכך.

רונן ציטט בדיון מאמר מאת יעל הרמל, לשעבר האחראית על מערך העובדות הסוציאליות הארצי, בו ציטטה חוקרים שטענו כי תלונות השווא בגירושין הן "מגיפה" ו"ציד מכשפות", וכי שיעור תלונות השווא לגבי פגיעה בילדים עומד על 14%-23% מהתלונות המוגשות בזמן סכסוכי גירושין.

לדבריו הפרקליטות ממשיכה להימנע להעמדה לדין של נשים מעלילות, גם כשיש הוכחות לכך שהן העלילו, ולמשטרה יש הנחיות שמונעות ממנה לחקור נשים במקרים הללו. "נותנים לאנשים כוח להשמיד אנשים אחרים", טען רונן.

הנחיה 2.5 של הפרקליטות, אשר העניקה חסינות בפועל לנשים מעלילות, תוקנה באחרונה, אמר, באופן שמכיר בחשיבות הציבורית בהעמדה לדין של מעלילות (ומעלילי) עלילות. ואולם, לדבריו, השינוי לא בא לביטוי בשטח.

גיל רונןאלירן אהרון

פעיל האבות הגרושים, יאיר קנאי, דיבר על השימוש המוגזם שנעשה ב"מרכזי קשר" בישראל. לדבריו, יותר מ-20% מילדי הגירושין שמטופלים ע"י בתי המשפט נשלחים למרכז קשר להיפגש עם אחד ההורים – בדרך כלל האב – ואסור להם לפגוש אותו מחוץ לאותן מסגרות קשות ומדכאות. לדבריו, השימוש במרכזים הללו בחו"ל עומד רק על 2% מהמשפחות, ופירוש הדבר שאלפי ילדים והורים ישראליים סובלים ללא צורך.

ח"כ קיש סיכם את הדיון ואמר "הסבל של אנשים על לא עוול בכפם חייב להיפסק... אני שמח שהוועדה הרימה את הכפפה ומטפלת בעניין הזה". בדיון ההמשך, ציין קיש, יש לבדוק אם אכן קיים הבדל בשיעור השימוש במרכזי הקשר בחו"ל ובישראל.