אמסטרדם
אמסטרדםצילום: רויטרס

רב הקהילה היהודית באמסטרדם, הרב אליעזר וולף, הודיע הערב (חמישי) על גניזת היוזמה להגבלת השחיטה הכשרה בהולנד.

הרב וולף, חבר הועדה המתמדת של ''ועידת רבני אירופה'', אמר כי בעקבות דו"ח נגד השחיטה של אוניברסיטת וחנינגן ביקש מזכיר הממשלה ואן דאם לנסח הצעת חוק להגבלת השחיטה הכשרה ולפיה השחיטה תבוצע רק לצרכי הקהילה, יאסר ייצוא של בשר שנשחט בהולנד ורגע מות הבהמה ייקבע על-ידי וטרינר.

לדבריו, הטלת איסור על הייצוא היה הופך את השחיטה הכשרה ללא כדאית מבחינה כלכלית והיה מביא להפסקת השחיטה הכשרה בהולנד.

''כמו כן קביעת רגע המוות של הבהמה על ידי וטרינר היה פוגע קשות בקו היצור שכן לפי קביעתם קביעתם כדי להמשיך את הליך השחיטה לאחר 40 שניות היה מורה הוטרינר על ירי - הימום, דבר שמנוגד לפסיקת גדולי ישראל ובראשם מרן הגאון הגדול בעל 'שבט הלוי' זצוק"ל. זמן רב יותר בהשהיית הבהמה בכלוב היה פוגע קשות בקו היצור'', הוסיף הרב וולף.

נשיא איחוד הקהילות בהולנד (NIK), יונתן סוסמן, נועד עם מזכיר הממשלה והצעת החוק נוסחה מחדש כך שלא תפגע בייצוא ובקביעת רגע המוות. לפי ההצעה תבוצע שחיטה כשרה בהולנד ''בהתאם לצרכים של הקהילה'' וכך תימשך השחיטה גם לצרכי יצוא שכן צרכי הקהילה מחייבים ייצוא על מנת להפוך אותה לכדאית מבחינה כלכלית.

כמו כן נקבע כי רגע המוות של הבהמה ייקבע על ידגי השוחט. הצעת החוק המוסכמת צפויה להיות מאושרת בשני בתי הנבחרים בהולנד.

כזכור, לפני כ-6 שנים אישר הבית התחתון של הפרלמנט בהולנד את הצעת החוק של המפלגה למען בעלי החיים ולפיה יש להמם בעלי חיים באמצעות מכת חשמל לפני שחיטתם, בניגוד להלכה.

הצעת החוק גררה ביקורת נוקבת מצד ארגונים יהודיים ומוסלמים והוקמה שדולה שפעלה באמצעות ארגונים יהודיים נוספים כדי להדוף את החקיקה שעמדה להצבעה בפני הבית העליון.

לאחר כמה שבועות הגיעו ראשי הקהילות היהודיות בהולנד להסכם עם הממשלה ולפיו לא תבוצע חקיקה נגד השחיטה היהודית. ואכן כעבור כשנה דחה הבית העליון ברוב של 51 נגד 21 את הצעת החוק לאיסור השחיטה היהודית.

נשיא ''ועידת רבני אירופה'' הרב פנחס גולדשמידט גייס באותה תקופה 12 חברי קונגרס אמריקניים ששיגרו מכתב חריף לנשיא הסנאט בהולנד גודפרידוס דה גראף ובו הביעו את מחאתם על החוק נגד השחיטה הכשרה.

''רבני אירופה מברכים את מזכיר הממשלה וראשי בתי הנבחרים על הפעלת שיקול דעת נבון ומקוים שהמסר יועבר גם למדינות נוספות באירופה שבהן יש עדיין מי שמנסה לאסור את השחיטה היהודית", אמר הרב גולדשמידט.