לשלוף רכב מהתיק ולנסוע

מודל רובוטי שפותח באוניברסיטת אריאל מקפל רכב קטן, בינתיים בלי מנוע, למשולש בגודל 30 ס"מ. מתקרבים ליום בו נשלוף רכב מתיק גב.

שמעון כהן , ט"ו בתמוז תשע"ז

מהתיק אל הכביש
מהתיק אל הכביש
צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל

במסגרת תערוכת גמר בוגרי המחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה באוניברסיטת אריאל הוצגו מגוון פרויקטים עם פתרונות רובוטיים בשרות הפרט.

על אחד מהם, רכב מתקפל - Ocar, שוחחנו עם אחד המפתחים, אמיר שאולי, שיחד עם עמיתו דניאל שיזף פיתחו פלטפורמה מתקפלת המאפשרת הובלה קלה והרכבה בכל מקום ללא שימוש בכלים מיוחדים.

כבר בראשית השיחה עמו משאיר אותנו שאולי בפרופורציות הרלוונטיות לפיתוח שלו ואומר כי לא מדובר ברכב שבשלב זה יוכל לשאת בני אדם, אלא מדובר בפלטפורמה רובוטית שיודעת להתקפל ממראה מוכר של רכב בגודל של 90 ס"מ על 60 למשולש קטן בגודל של 30 ס"מ, כזה שניתן להכניס אותו לתיק של מחשב.

שאולי מוסיף ומציין כי הרכב שפיתחו אינו כולל את המנועים שמופיעים כפיתוח עצמאי ברכב שלו. מנועי הרכב הזה ממוקמים בתוך הגלגלים ולמעשה גורמים לכל גלגל להיות אוטונומי ומסוגל להתמודד על מכשולים באופן עצמאי ללא ציר הקושר בין גלגל אחד למשנהו. עם זאת מערכת ממוחשבת יוצרת את הקשר והתיאום בין ארבעת הגלגלים.

הרכב המדובר שאותו בנו השניים הפרויקט בהנחייתם של פרופ' צבי שילר, ראש המחלקה, ומר משה קלמן, יכול כיום לשאת משקל עד 15 ק"ג, משקלו העצמי נמוך, וכבר כעת עמלים שאולי ושיזף על מבנה חזק יותר וגדול יותר שיוכל אולי בעתיד להגיע לכדי כלי רכב של ממש עבור בני אדם שישבו בו.

בניסוי שנעשה על אב הטיפוס הוכחה יכולת נשיאה של 15 ק"ג. וכן נמצא שיחס הנפחים בין מצב פתוח ומקופל הוא פי 50, כלומר הרכב המקופל קטן בנפחו פי 50 מאשר במצבו הפתוח.

לפי שעה יוכל הרכב המתקפל להוות בסיס להנעת ציוד במקומות קשים למעבר, והדוגמא הבולטת היא כוח חיילים שיכול לשאת את הרכב על גבו כשהוא מקופל ולפתוח אותו מנקודה מסוימת להמשך הדרך כשעליו יועמס ציוד במשקל המותאם לכושר הנשיאה של הרכב, אולם נראה שההמצאה החדשה, לו אכן תתפתח לגודל גדול יותר ויכולת נשיאה משמעותית יותר, תהיה משמעותית ודרמטית לתחומי חיים נוספים.

הממציאים והרכב
צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל

וכשהרכב מקופל
צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל

הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il