הקשר עובר גם דרך חדרי הכושר
הקשר עובר גם דרך חדרי הכושרצילום: אוראל כהן. פךאש 90

עבור נוער בסיכון מסגרת בית הספר היא הרבה מעבר לשיעור, כיתה מבחנים ומורה. המסגרת עבורם היא הכרח ולפעמים מפלט. על ההתמודדות של נוער בסיכון עם החופש הגדול שוחחנו עם רונאל אלקיים, מנכ"ל מרכז רבני ברקאי הפועל במסגרות שונות המסייעות לנוער בסיכון לאורך כל השנה.

בראשית הדברים מציין אלקיים את האופן הייחודי בו רואים בברקאי את תפקידו של הרב מול הקהילה: "מרכז שנותן הכשרה לרבני קהילות. הסוגיה הזו של הנוער בסיכון היא אחת מהפעילויות עם הרבנים, התמודדות עם נוער בייחוד בחופש הגדול. אנחנו מעבירים הכשרות לרבנים ונותנים להם כלים להתמודד עם נוער בסיכון, איך לזהות את מה שהנוער עובר ולתת מענה לכך, איך למלא לו את הזמן בחופש הגדול".

"זו תקופה שניתן לבזבז את הזמן ואנחנו נותנים לרב את הכלים להתמודדות, לקרב אליו, להביא לפעילות שיעניינו את הנוער, הרב הוא מנהיג ורועה הקהילה. אנחנו בונים את הרב כדמות מנהיגה, ובין לבין רואים שהרב נמצא בחיכוך מתמיד עם הנוער, הרב שומע את הקשיים של ההורים והוא מוצא את עצמו בין כולם, הוא זמין לאורך כל היום לעזרה וסיוע".

ומה באשר תחושת המרחק ויראת הכבוד שאפיינה ומאפיינת רבני קהילות? "בעינינו הרב הוא לא רק נותן דרשות", הוא אומר ומציין כי אמנם "הכול נובע מתוך התורה", אך מדובר בתפקיד שהוא הרבה מעבר לכך וברוח זו עוברים הרבנים הכשרות הרלוונטיות ליחס ולקשר עם נוער בסיכון, דרכי שיחה עם הנוער, האופן בו נכון להגיב כאשר הנוער הזה משתף בענייניו ובחוויות עולמו וכיוצא באלה. "הרב יוצר את הקשר הראשוני ויכול לחולל מהפכה בקהילה. אחרי תכנית ההכשרה הרב יודע לפנות טוב יותר לנוער, יש לו גישה טובה יותר לנוער, להדריך אותו, וכשצריך במקרים מורכבים גם לפנות לגורמים המקצועיים. צריך לדעת גם מהי הנקודה הזו שבה מעבירים את הטיפול לגורמים המקצועיים. הרב יכול לתת את המענה הראשוני, אבל בבעיה חמורה צריך לדעת להפנות לגורמים מקצועיים ולהכיר מיהם הגורמים הרלוונטיים".

על דרכי הפעילויות השונות הוא מספר כי מדובר בין השאר בשיתופי פעולה עם בתי חולים, בעבודה יחד עם חקלאים שמשוועים לידיים עבודות, פעילות עם ארגוני חסד שונים ויחד עם רב הקהילה פונים בני הנוער לאימוני כושר ולעיתים גם לטבילה בבריכה.

על פרט זה נשאל אלקיים אם טבילה משותפת בבריכה אינה גורעת מהמעמד המיוחד הראוי לרב קהילה, ותשובתו מורכבת: "יש רבנים שיגידו שצריך לשמור את הגבול, ויש מקומות שיגידו שבמקום של נוער בסיכון יש מקום להיכנס איתם גם למים. זה תלוי בכל מקום ומקום. זה נוער אבוד שלא יודעים להתמודד איתו וכשיש דמות שעובדת איתם בגובה העיניים בקטיף, לפעמים יתאים גם להיכנס למים".