רגב: השמאל לא בשלטון אבל הפקידים כן

וועדת הכספים של הכנסת דנה במהפכת תקציבי התרבות. השרה רגב: "רהט מעולם לא ראתה תקציב תרבות, כך גם אלעד ורכסים".

חזקי ברוך , ט"ז בתמוז תשע"ז

הדיון בוועדת הכספים
הדיון בוועדת הכספים
צילום: דוברות הכנסת

השרה רגב בוועדת הכספים

וועדת הכספים של הכנסת דנה הבוקר (שני) במהפכת תקציבי התרבות והספורט שמובילה שרת התרבות והספורט, מירי רגב במהלך השנתיים האחרונות, מאז כניסתה לתפקיד.

השרה רגב אמרה בפתח דבריה, "תקציב המשרד אינו שייך לאף אליטה – הוא מורכב מכספי הציבור כולו, על שלל מגזריו, מאפייניו ואזוריו הגיאוגרפיים. הלכנו לכיוון של צדק חלוקתי ואת הדין וחשבון אנחנו נותנים לציבור כולו".

השרה הציגה את מפת העושק התרבותי של שנת 2015 – המציגה את החלוקה התקציבית כפי שהייתה טרום כניסתה לתפקיד.

"אני מתנגדת למדיניות 'שתי מדינות לשני עמים', הן תקציבית והן תרבותית. מצב שבו מדינת תל אביב מקבלת את מרב התקציב לעומת כל שאר חלקי הארץ אינו אפשרי. מפת התרבות של 2018-2017 היא מפה שונה לחלוטין. המשרד שימש בעבר ככספומט בלבד, ללא מדיניות, ללא אג'נדה, ללא דרך לטפל בעיוותים קיימים. חוסר צדק חלוקתי משווע", טענה רגב.

תוך כדי הצגת הנתונים המספריים שטחה השרה רגב, כשהיא מלווה במנכ"ל המשרד יוסי שרעבי ובבכירי הסגל המקצועי במשרד, את התהליך שעבר עולם התרבות בשנתיים האחרונות.

"גילינו חסמים על חסמים, קולות קוראים בלי סוף. רשויות מקומיות לא יודעות להתמודד עם זה. המרכז החזק ניצח בקולות קוראים וכל החלשים נפלו. רהט מעולם לא ראתה תקציב תרבות, כך גם אלעד ורכסים. היה גם חסם של שנתיים פעילות מקדמית שנדרשה לצורך קבלת תמיכה. איך תייצר תיאטרון אתיופי או דרוזי אם אין לו תקציב ראשוני?", תהתה רגב, "הצלחתי לשנות את זה אצל היועמ"ש באמצעות 'תקנת ינוקא'".

"טיפלנו בשיטת המצ'ינג הבעייתית בספורט ובתרבות – שמנע מקומות חלשים מלבנות. טיפלנו בהדרת מגזרים ואוכלוסיות. מגזר חרדי, מגזר ערבי , בעלי מוגבלויות - ראו כמעט אפס תקציבים. אנחנו הולכים לעשות היסטוריה בהקדמת תמיכות לתחילת שנה - מוסדות תרבות היום לא יודעים עד סוף השנה בכמה ייתמכו ומתקשים לפעול בהתאם. פעלנו לשינוי תקנות וחקיקה – תוך שנתיים של עבודה לא פשוטה מול היועמ"ש וגם מול התקשורת. יש לנו אג'נדה, יש לנו יכולת תקציבית ויש לנו יכולת להשפיע", הוסיפה רגב.

"מעולם", הזכירה השרה רגב, "לא היה תקציב גדול כל כך למשרד התרבות והספורט. בשנה הראשונה דאגנו ל-100% הגנה למוסדות בתל אביב. מהשנה הבאה – המוסדות יצטרכו להראות את עצמם ולהוכיח זכות קיום. בבסיס התקנה, תקציב התרבות גדל ב-31.6%, זו אחת הבשורות הגדולות ביותר במדינת ישראל. בבסיס התרבות זה אומר שגם אם יבוא כל שר תרבות אחר – הבסיס תמיד יגדל".

בפני הוועדה הוצגה גם המהפכה מאחורי תקנת סל"ע: "זו המהפכה האמיתית. התרבות הייתה נוצרת רק במוסדות התרבות. שמנו 50 מיליון שח בתקנה שיוצרת מצב שבו ניתן להקים מוסד תרבותי חדש בפריפריה, תוך ליווי מקצועי שלנו. בפעם הראשונה ברהט ובבני ברק יש עוגני תרבות. סטארט אפ פורץ חסמים. מקימים עוגנים בהתאם למה שמעניין את תושבי העיר. תקציב התרבות הולך גם לערים – 480 יוזמות, פסטיבלים ועוגני תרבות בפריפריה".

לצד ההישגים בתרבות, הוצגה מפת הספורט החדשה – המגלמת בתוכה לא רק זינוק תקציבי ניכר, אלא גם תרגום לפעילות ענפה "מאלפים לאלופים" – מהספורט העממי לזירה ההישגית; "תוכנית המתקנים" – רישות כלל רוחבי של מגרשים בפריסה ארצית, עידוד מוגבר של ענפים מועדפים בספורט התחרותי על בסיס הישגים בשטח וקידום ספורט נשים, הספורט הפראולימפי ועוד.

רגב: מתקנת עוול של עשרות שנים