משה גפני
משה גפניצילום: הדס פרוש, פלאש 90

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) זועם על כוונת האוצר לבצע קיצוץ רוחבי של כ- 1.4 מיליארד שקלים בכל משרדי הממשלה, פחות מחודשיים לאחר אישור תכנית 'נטו משפחה' של שר האוצר כחלון.

גפני טען בישיבת ועדת הכספים היום, "כשהבאתי לכאן לוועדה לאישור את זיכוי הנקודות במס בגין ילדים במסגרת תכנית 'נטו משפחה', לא ידעתי שזה ישמש לתעמולת בחירות בשלטי חוצות ברחובות, בעודנו באמצע קדנציה. אם הייתי יודע לא הייתי מאשר את זה".

הוא הסביר כי "לכן אני לא מביא את הקיצוץ הרוחבי לאישור הוועדה, כי לא מסתדר לי ואני לא מבין איך מעבירים כסף למטרות שהאוצר חפץ ביקרן אך פתאום מקצצים בכל המשרדים. יש עלייה משמעותית בהכנסות המדינה אז למה צריך קיצוץ רוחבי? עד שלא אבין את זה לא אביא את הקיצוץ לדיון ולאישור בוועדה. אנחנו צריכים להחליט אם זה חלק מתעמולת בחירות או לטובת המדינה".

לדבריו נגד הקיצוץ, הצטרף רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד). "באתי לומר שאצביע נגד הקיצוץ. קיצוץ לא טוב ולכן אני מתכוון להתנגד לו ואעשה כל שאוכל על-מנת שהקיצוץ הזה לא יעבור בוועדת הכספים. אנחנו מוותרים והאוצר יכול גם לקחת את הכספים הקואליציוניים ולא מוכנים לעשות את הקיצוץ הזה בשביל שום מחיר בעולם".

גפני הודיע, כי גם הוא מוכן לוותר על הכספים הקואליציוניים. לפני "שבועיים היתה ישיבה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, ואמרתי חד-משמעית, שאצלנו הכספים הקואליציוניים הולכים לנושאי חינוך ששם אנחנו מופלים לרעה בבסיס התקציב. הודעתי שלא יהיו עוד כספים קואליציוניים, אלא הכל ייכנס לבסיס התקציב. דווקא אגף תקציבים מתנגד לכך, כי הוא רוצה להחזיק אותי עם כספים קואליציוניים".

חברת סיעתו של שר האוצר, ח"כ רחל עזריה (כולנו) תהתה, "אתה מוכן לוותר על כל ההטבות לחרדים בקדנציה הזו ולבטל אם את הארכת חופשת הלידה והגדלת קצבת הבטחת הכנסה?".

גפני ענה לה, "אני אדרוש שדברים שמגיעים לנו בדין יהיו בבסיס התקציב כמו כל מטרה אחרת".

לאחר שהודיע על-כך שהוא לא מעלה את הקיצוץ הרוחבי לדיון, אמר גפני, כי הוא כן מביא בקשות להעברות תקציביות חשובות של משרדי הממשלה.

לאחר-מכן החלה הוועדה לדון בבקשות התקציביות ובסה"כ אישרה היום, את העברתם של 2.75 מיליארד שקלים בין תקציב הרזרבה לתקציבי משרדי הממשלה ועוד 1.48 מיליארד שקלים למשרד הביטחון.