אקדמיה. אילוסטרציה
אקדמיה. אילוסטרציהצילום: istock

הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) דנה היום (ב') בהפרדה המגדרית בהשכלה הגבוהה.

יו"ר הוועדה אמרה בפתח הדיון, "ב-2012 החליטה מל"ג על תכנית חומש רב-שנתית למגזר החרדים, במסגרתה ייפתחו מסגרות לחרדים (מח"רים), ובתכנית אושרה גם ההפרדה המגדרית בכיתות הלימוד. אני יכול להבין שיקולים פדגוגיים בהחלטות של מל"ג, אבל לא שיקולים תרבותיים.

''רק לפני כמה שבועות התבשרנו גם על קמפוס נפרד לערבים, ובסוף מי יודע אם זה לא יזלוג גם לאתיופים. האם באמת ההפרדה הזו היא לטובת כלל האוכלוסייה או שיש לה אפקט שלילי לגבי הנשים והדרתן, ואיך בכלל יכולים לדבר על שילוב כשהוא מתרחש דרך הפרדה?!", שאלתה תומא סלימאן.

מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), גדי פרנק, אמר לוועדה כי מליאת המל"ג היא שמחליטה על מדיניותה, ורוב חבריה אינם בעלי תפיסת עולם דתית, ושני שליש מחבריה הם מהעולם האקדמי עם הרקע של הפלורליזם האקדמי.

לדבריו חברי המליאה צריכים לאזן בין ערכי הפלורליזם והשוויון, ובין הצורך לשלב אוכלוסיית שונות בהשכלה. פרנק אמר כי נכון שיש מיעוט בקרב האוכלוסייה החרדית שיסכים להגיע לקמפוסים משולבים, אך רובם לא, וכרגע הרוב המכריע הן בכלל סטודנטיות חרדיות על פני סטודנטים חרדים.

על פי נתוני המל"ג היחס בין גברים ושים חרדים בהשכלה הגבוהה נשאר זהה לאורך שנות התכנית – כ-65% נשים וכ-35% גברים, אך המספרים המוחלטים בעליה מתמדת ומספר הסטודנטים החרדים הכפיל את עצמו.

פרנק הוסיף כי יש גם בסיס פדגוגי להחלטה על ההפרדה, בשל ההבדל בין תכניות הלימודים במערכות החינוך השונות בישראל – וגם בין החינוך שמקבלות בנת לעומת זה של בנים בתוך החברה החרדית – והכל באישור המחוקק אשר מאפשר זאת.

עוד אמר פרנק כי יש למל"ג יחידת אכיפה, אשר מטילה סנקציות על חריגה מהנהלים, כמו למשל אם יש מדיניות העסקה מפלה במוסד מסוים, אך אם המדיניות היא אחידה, המל"ג אינה אוכפת את נושא השיבוצים של המרצים לשיעורים בתוך אותו מוסד.

לדבריו המל"ג מתמודדת עם בעיה של איזון מגדרי בכל ההשכלה הגבוהה, בטח בסגל הבכיר, והמח"רים אינם שונים בכך, והמל"ג שואפת להגיל את מספר המרצות בכל המסגרות.

עו"ד מרים זלקינד משדולת הנשים בישראל טענה כי במצב הדברים היום גבר יכול ללמד גם גברים וגם נשים, אבל נשים יכולות ללמד רק נשים, אז מבחינה כלכלית מוסדות יעדיפו להעסיק גברים, ואנו צפויים למדרון חלקלק בנושא הזה.

יו"ר הוועדה תומא סלימאן סיכמה את הדיון, "אנחנו בפתחה של תכנית חומש חדשה, אם זו לא כבר החלה, ושי תחושב שהמל"ג לא לקחה בחשבון את ההשלכות והתוצאות שיש להפרדה המגדרית אותה היא מאפשרת.

''אני לא בעד הפרדה, אך כדי שאוכל לשפוט את הנושא לעומק הוועדה תקבל מהמל"ג תשובה מפורטת ונתונם מדויקים על הבקרה אותה היא עורכת על העסקת והדרת מרצות, על תכניות הלימודים לגברים ונשים חרדים בכדי לבחון אם אכן אין הבדלים בתכנים, וכן על המקומות בהם מתרחשת ההפרדה המגדרית באישור, בכדי לבדוק אם זה תואם את המצב בשטח ואת הטענות העולות לגבי חוסר אכיפה, אמרה.