הנשיא ריבלין במהלך הטקס
הנשיא ריבלין במהלך הטקסצילום: לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא דברים והניח זר הערב (שני) בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השנייה, במלאת אחת עשרה שנים למלחמה.

הטקס התקיים בהיכל הזיכרון שבהר הרצל, בהשתתפות סגן יו"ר הכנסת בצלאל סמוטריץ', סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר, אלוף פיקוד צפון יואל סטריק, ובני משפחות הנופלים.

הנשיא פתח את דבריו בפניה למשפחות השכולות ואמר, "אנחנו מונים יחד את שנות חייכם ואת שנות אובדנם. אנחנו זוכרים בכאב את לכתם, ומתבוננים בגאווה ובשמחה בגדילתכם, בהיותכם. בעצב ובחיים השזורים במציאות חיינו, במציאות חייכן, המשפחות האוהבות, לבלי הפרד, כל אחד מיקיריכן עולם ומלואו. עולם שלא ישוב עוד".

הוא הוסיף כי "גם במלחמה הזו התגלתה החברה הישראלית האזרחית במלוא עוצמתה. גם במערכה הזו גילו החיילים והחיילות שלנו עוז רוח מופלא ופעלו בנחישות ובגבורה", המשיך הנשיא והדגיש כי לצד אלו נדלקו במהלכה נורות אזהרה על חשיבותם של אימונים, סכנת השחיקה במוכנות למלחמה כשמתקיים מאבק רציף וארוך שנים בטרור, והסכנה בציוד ואמצעי לחימה חסרים.

הנשיא ציין עוד כי "הביקורת הציבורית ואחריה ועדת הבדיקה, וידאו שהפעמונים ימשיכו לצלצל ולהזהיר. צה"ל וזרועות הביטחון נדרשו לתיקונים משמעותיים ואכן, התקיימו תחקורים ובוצעו תהליכי תיקון ושיפור בכל תחום ובכל רמה, מהמודיעיני ועד המבצעי, מהמוכנות ועד האימונים והלוגיסטיקה. לקחי המלחמה ההיא ממשיכים להיות מיושמים גם בשגרה וגם בעתות החירום שלדאבון ליבנו ממשיכות להתרחש מאז."

ריבלין התייחס לשקט בגבול הצפון בעקבות המלחמה, אך הדגיש: "אל לנו לטעות בשקט הזה, האיום עדיין גדול. חיזבאללה, בגיבוי ובתמיכה איראנית, הולך ומתעצם, מתחמש בנשק שמטרתו איום על אזרחי ישראל ומקיים פעילות צבאית המפרה באופן בוטה את החלטה 1701 של האו"ם. בשום פנים ואופן לא נאפשר הקמה של מאחזים איראניים על גבולותינו. אומות העולם חייבות להכיר בנעשה ולהבין את השלכותיו האפשריות. פנינו, כתמיד, לשקט. אך יש לנו קווים אדומים. ואם תיכפה עלינו מערכה – נגן בעוז רוח על חיינו, על עצמאותנו, על אזרחינו".

"החוסן הלאומי שלנו הוא מקור עוצמתה של החברה הישראלית," אמר הנשיא בסיום דבריו והוסיף, "המחויבות המשותפת שלנו לבית הזה, למדינה הזו, היא בסיס כוחנו והיא חייבת להתעלות מעל לכל ויכוח בנושא אקטואלי, חריף ככל שיהא. ההבנה שזו הארץ שלנו ואין לנו ארץ אחרת היא הבסיס ממנו נבנתה המדינה הזו, זה שורש קיומנו".