להעמיק שורשים
להעמיק שורשיםצילום: חיים שוחט. פלאש 90

מחר (חמישי) יתקיים בבית שאן כנס בנושאי זוגיות ומשפחה תחת הכותרת 'לעורר את האהבה'. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב שלמה שושן, ראש ישיבת ההסדר בית שאן, ומייסד 'מרכז משפחה' שעומד מאחורי הכנס.

הכנס המדובר מיועד, אומר הרב שושן, "לכל הציבור, בדגש על זוגות נשואים מכל הארץ, ואכן נרשמו מכל הארץ". באשר לאפשרות שלאירוע יגיעו גם זוגות שאינם נשואים הוא אומר כי אכן "יכול להיות שיגיעו גם מהמתעתדים להיות זוגיות, אבל בעיקר האירוע מיועד לזוגות נשואים כהעשרה של הנישואים, איך לרומם אותם ולמנוע אחר כך משברים מתוך תשתית ערכית וטובה יותר".

הרב שושן מתייחס בדבריו להתמודדויות הזוגיות בדור האחרון אל מול פיתויי המערביות והקידמה. "הכנס נועד כדי למצוא את החלקים הפנימיים הערכיים בתוכנו שהם הנותנים תוכן לכל השפע כדי להתמודד ולראות בהם כלים שמסייעים לנישואים. הכנס מבקש 'לעורר את האהבה' כי אם האהבה נרדמת אנשים מחפשים דברים במקומות אחרים. כשהאהבה ערה אנשים מסתפקים במועט ופחות פוזלים החוצה ומחפשים דברים מבפנים. המטרה היא להראות איך מתמודדים עם שפע ולא רק איך יוצרים חומות, אלא יצירת ריגושים והעשרה בתוך הבית פנימה, מתוך הזוגיות שלנו. זו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הפיתויים שאי אפשר להעלים אותם אלא לייצר בתוכנו כוחות ולרתום אותם לתוך האהבה".

עיון בתוכנית האירוע מלמד על עיסוק לא מבוטל במהלך האירוע בתורת הקבלה ויחסה להיבטים שונים של זוגיות ומשפחה. את הרב שושן שאלנו איך מקרינה תורה עתיקה כל כך על זוגיות בעת המודרנית והחדשה. "כפי שניתן לראות, לא רק בנושא זוגיות, כל נושא עומקי התורה מאוד מסקרן ומאוד מושך היום. חלק ניכר מהמרצים גדלו בעולמות אחרים לחלוטין וחזרו בתשובה דווקא מתוך המפגש עם הקבלה והעומקים של התורה. אנחנו צריכים את המבט הזה יותר ככל שמתקדמים בדור של גאולה ואל מול השפע החומרי ומציאות שבה הכול פתוח. במציאות שכזו השורשים נותנים עומקים גדולים. המודרניזציה נותנת הרבה ענפים בחוץ, וללא שורשים חזקים אפשר ליפול".

עד כמה עולם הקבלה מדבר למי שמצוי בליבה של העשייה התוססת והרועשת של גוש דן ולא רק מכונס בצפת או בבית שאן? משיב הרב שושן ומציין כי לא כל הכנס יתמקד בהיבט הקבלי, "חלקם הגדול של האנשים עסקו בטיפול, בפסיכולוגיה, בפסיכותרפיה ונושאים נוספים. הם מחברים למקורות הקבליים. אנחנו מאמינים שטיפול קשור לנפש ולנשמה היהודית ולא מדובר רק בהתמודדות טכנית עם יצרים. העיסוק בעניין הנשמתי מחייב עומקים רוחניים קבליים"

"הכנס הזה הוא אירוע שיא של פעילות בכל השנה של מרכז משפחה עם מרצים מכל הסוגים, אנשי תורה ואנשים מקצועיים בשילוב גורמים טיפוליים שמסייעים לזוגות גם בהיבט הכלכלי והאחר. כשהתחלנו את מרכז משפחה לפני שלוש שנים, חשבנו שלא נעסוק רק בכיבוי שרפות אלא היה חזון שאותם כנסים שנמצאים במרכז ובירושלים נביא אותם לבית שאן הרחוקה, כביכול. השקט והשלווה נותנים נופך מיוחד, ואנחנו רואים בכך ברכה, וגם אנשים מהמרכז באים לשמוע ולהשמיע. באים אלינו לא רק מגוש דן. באים מאזור ניצנים ואזורים נוספים".