ישלמו או לא?
ישלמו או לא?צילום: נתי שוחט. פלאש 90

בכנסת ממשיכים להתקיים הדיונים סביב הצעת משרד האוצר לשלם לחברי מועצה ברשויות מקומיות עבור ישיבות המועצה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עמיר ריטוב, ראש מועצת לב השרון ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, ממובילי ההתנגדות לרעיון התשלום.

יצוין כי אתמול אמור היה להתקיים דיון מיוחד בעניין זה בוועדת הפנים של הכנסת, ואולם הוא הוחלט לדחותו. ריטוב סבור שהדחיה נובעת מכך ש"הם הבינו שהרשויות נחרצות נגד, ולא ניתן לקבוע להן החלטות דרמטיות. ההצעה הוחזרה לוועדת שרים לחקיקה ויחזור בהמשך לוועדת הפנים".

"לא נאפשר לדבר הזה לקרות", הוא אומר וקובע כי מאחורי ההתנגדות קיימות שתי בעיות – ערכית ועניינית-כלכלית.

"הבעיה הערכית – אנחנו חושבים שיש ערך להתנדבות, לתרומה של אנשים בהרבה תחומים. במבחן שבין פיצוי להשקעה על הזמן החופשי והתרומה לקהילה אנחנו מעדיפים את התורמים. הסוגיה השנייה היא המשמעויות הכספיות שהן עצומות. האוצר מוכן להקצות לעניין עשרים מיליון שזה סכום מזערי שיינתן חד פעמית".

"בכל ישוב יש ועד מקומי שגם הוא נבחר כחוק, והמשמעויות הן עצומות. במטה יהודה לדוגמא יש שישים חברי ועד. כל התקציב ילך לכיוון הזה במקום להגיע לרווחת התושבים", אומר ריטוב שנשאל אם בהנחה שהעבודה בוועדות ובמועצה משביתה מימי עבודה וכוללת סיורי שטח ופגישות עם תושבים ובעלי עסקים, האם עבודה שכזו אינה מצריכה תשלום. לדבריו "הישיבות הן בשעות הערב ואחרי הצהריים. אנשים לא מפסידים ימי עבודה. זו טענה פופוליסטית", הוא אומר ושב להזכיר את הפן הכספי של עלויות ההצעה. "המתכנסים בערב יחליטו שכול הכסף הולך אליהם ולא לשירות האזרחים. אני מעריך את העלויות בכמאתיים מיליון שקלים".

בדבריו מזכיר ריטוב כי בעוד מליאת מועצת עיר מוגבלת במספר חבריה, הרי שבמועצות אזוריות מספרם של החברים יכול להגיע להיקפים נרחבים מאוד שכן החוק מחייב שלכל ישוב תהיה נציגות במליאה במועצות האזוריות. "לכל מועצה אזורית יש עשרות חברי מליאה", הוא מסביר, "ועלות שכרם תהיה כבדה מאוד".

באשר לטענה ולחשש שמא מציאות בה חברי מועצה מתנדבים תוביל לכך שהחברות במועצה תהפוך לעסק של עשירים המסוגלים להרשות לעצמם לוותר על ימי עבודה לטובת הישיבות במועצה, אומר ריטוב: "יש מבחן תוצאה. יש היום חברי מליאה בכל הרשויות ואפשר לבדוק מי הם. לא מדובר בעשירים. זה לא מעניין את העשירים ברוב המקרים. רוב חברי המליאה מייצגים את הציבור ועושים את המלאכה באהבה ובתרומה".

בסיום דבריו מבטיח ריטוב את המשכו של המאבק שלדבריו שותפים לו כמעט כל ראשי הרשויות. "נגיע לכל הדיונים כדי להשפיע. לא נוכל להסכים לדבר הזה. זו החלטה שכולם שותפים לה כמעט פה אחד".