בכירי המשטרה הצבאית
בכירי המשטרה הצבאיתצילום: דובר צה״ל

ב-6:00 בבוקר בדיוק, יצאה אתמול (שני) הפקודה: מתחילים באופן מיידי במעבר משגרה לחירום - יש הסלמה בדרום.

ההתראה היוותה את יריית הפתיחה של תרגיל שתוכנן בקפידה זמן רב מראש, אך נשמר בסוד כדי לבחון בצורה הטובה ביותר את מוכנות החיל. "זה תרחיש שאנחנו מתרגלים בזמן שגרה", מציין סא"ל ברק דנין, מפקד כלא 4, "תוך הכרת מציאות החירום שיכולה לפגוש אותנו בכל זמן נתון".

"מרגע מתן הפקודה הוקפצו לדרום רבים מחיילי המשטרה הצבאית", מתאר סא"ל יובל יאמין, רע"ן שיטור ומבצעים ומפרט:"ביניהם סיירת האופנועים, כוחות העתודה של גדודי המעברים וחניכי ומפקדי בסיס ההדרכה, כדי לתגבר בגזרה בהתאם לתכנית האופרטיבית של פיקוד הדרום".

בזמן חירום, עוסקים חיילי המשטרה הצבאית בבידוד מרחב הלחימה, בליווי שיירות, בהכוונת התנועה ובשליטה בצירים, בטיפול בעצורים ובסיוע לגיוס אנשי מילואים. "במעבר למצב חירום אנחנו מגבירים את פעילות החיל, בדגש על שיטור", מסביר סא"ל יאמין, "כדי לסייע לכוחות הלוחמים לבצע את משימתם".

"במסגרת התרגיל דימינו תרחיש של נפילת טילים במרכז", מספר סא"ל דנין, מפקד הכלא, "בעקבות המצב התקבלה החלטה לפנות באופן מיידי את פלוגה א', פלוגת האוהלים, לכלא 6. תוך זמן קצר כלל הפלוגה הייתה ערוכה ומוכנה לפינוי, העלינו את החיילים לאוטובוס וביחד עם הסגל הם נסעו לכלא 6. התרגיל עבר בהצלחה מרבית".

את התרחיש ההפוך לכך, תפעלו חיילי המערך רק לאחרונה: "לפני כחצי שנה העבירו את כל כלא 6 אלינו בעקבות השריפות בצפון", נזכר סא"ל דנין. "היה תרגיל שדימה את פינוי כלא 6 לכלא 4. רצה הגורל, ושבוע אחרי זה פגש אותנו במציאות - זאת הסיבה שחשוב כל כך לתרגל".

"יש קשר ישיר בין המוכנות לחירום בשגרה לבין היכולות להתנהל בזמן חירום", הוא סבור, "כשמתרגלים ביומיום, זה בא לידי ביטוי ברגע האמת".