שדה התעופה
שדה התעופהצילום: קובי פינקלר

מאות פניות בנושא תיירות מגיעות אל המועצה לצרכנות מידי שנה, בעיקר בתקופת שיא עונת התיירות בנוגע לעסקאות תיירות ונופש. מדובר על עסקאות של רכישת כרטיסי טיסה, בתי מלון, או חבילת נופש בארץ ובחו"ל.

טיפים חשובים שכדאי שתארזו איתכם לקראת החופשה הבאה:

קבלו טופס גילוי נאות- סוכנות הנסיעות חייבת למסור מידע בכתב – טופס גילוי פרטי עסקה- לצרכן המבקש לרכוש טיסה או חבילת נופש, ובו פירוט של כל המידע המהותי שקבוע בחוק לרבות תנאי הביטול: השירותים הכלולים בחבילת הנופש, מקומות הלינה ודירוגם, מסלול הטיול ואתרי הביקור, אמצעי התחבורה בארץ ובחו"ל וזהות המוביל, מספר הארוחות, התנאים שבהם סוכנות הנסיעות רשאית לבטל את העסקה, המחיר הכולל ואופן התשלום, מועדים ותנאים אפשריים לביטול העסקה ע"י הצרכן, מדיניות ביטולים ושינויים של סוכנות הנסיעות ושיעור דמי הביטול (אם ישנם).

וודאו מהו המחיר הכולל שתשלמו טרם העסקה- מוצע לוודא טרם ההזמנה מהו המחיר הכולל של העסקה, בפרט כאשר מדובר במחיר שפורסם באמצעי התקשורת לרבות באתר אינטרנט.

בחנו נסיעה לא בעונה- כשנוסעים בעונת השיא, למשל בחגים ובחופשות בתי-הספר, לרוב החופשה תהיה יקרה משמעותית. לעיתים, נסיעה לאחר מספר ימים תהיה זולה משמעותית. לכן, אם אתם לא מוגבלים בתאריכים, נסו לתמרן את זמן הנסיעה כך שעלות החופשה תהיה זולה יותר. בנוסף, בחלק מהיעדים, תגלו שהזמנה מראש תחסוך לכם כסף בגלל מחירים נמוכים יותר.

רכשו ביטוח נסיעות- ביטוח הכולל גם ביטוח ביטול כרטיס וכן ביטוח אובדן או נזק לכבודה (מזוודה), בשילוב עם בטוח רפואי. כיום, ניתן לרכוש ביטוח נסיעות גם 6 חודשים מראש. כדאי להשוות מחירים של ביטוחי נוסעים שונים בטרם קבלת החלטה על הביטוח שתיבחרו, וכן לבדוק כמובן מה כולל הביטוח, מהי ההשתתפות העצמית שתשלמו במקרה ביטוחי ומהם פרטי הקשר למקרה כזה.

החוק קובע בין היתר כי במקרה של עיכוב טיסה, זכאים הנוסעים לקבל הטבות מסוימות ללא תוספת תשלום, ובמקרה של ביטול או איחור טיסה של מעל 8 שעות גם החזר של כרטיס הטיסה ופיצוי כספי.

ביטול בשל כוח עליון- אם נאלצתם לבטל את חופשתכם בשל כוח עליון, אל תשלמו באופן אוטומטי את דמי הביטול הנדרשים מכם. דרשו מסוכן הנסיעות שייפנה לספקים וינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו בכדי להפחית את הנזק הכספי שייגרם לכם. לעיתים, חברות התעופה ובתי המלון מתחשבים במקרים שכאלה, במיוחד אם בוצע רישום-יתר ("אוברבוקינג").

נזק או אובדן של מזוודה- במקרה של איחור בהגעת מזוודות או נזקים למזוודות, יש לפנות מיידית לנציגי חברת התעופה בדלפק בשדה התעופה, עם הקבלות על מסירת המזוודות, ולמלא טופס מיוחד בו תידרשו למסור את כל הפרטים הרלבנטיים. יש לשמור את עותק טופס התביעה וכן קבלות במידה ונאלצתם לרכוש פריטים חלופיים במקרים של עיכוב/אבידת מזוודה..

וודאו שער המרה- סוכני נסיעות וספקים רשאים להציג את המחיר במט"ח. בעת חיוב עסקה במטבע זר, מתבצעת המרה לשקלים על פי שער ההמרה הקבוע בחוק, בהתאם לשער היציג שמפרסם בנק ישראל, ובנוסף נגבית עמלת המרה. כדאי לבדוק מה עמלת ההמרה שתשלמו (העמלה משתנה בין החברות), וניתן אף להיעזר במחשבונים הזמינים לשימוש באינטרנט לבדיקת שער ההמרה הרלוונטי ליום העסקים בו בוצעה העסקה. במקביל, כדאי לבדוק את עמלת משיכת הכספים במדינה אליה נוסעים אל מול שער החליפין בארץ.

שימוש באשראי או במזומן- לא כדאי לקחת אתכם מזומנים רבים, זאת בשל החשש מגניבה וכן לאור עמלות ההמרה היקרות שתצטרכו לשלם מראש בעת ההצטיידות בכסף זר. מצד שני, עליכם לדעת כי שימוש בכרטיסי אשראי מלווה בעמלות על כל פעולת רכישה, אם כי השימוש בטוח יותר במקרה של גניבת הכרטיס וביטולו המיידי.

הטעיה במחיר טיסות לואו- קוסט

חשוב מאוד בטרם ביצוע העסקה לבצע מספר צעדים: לבדוק כל פרסום לעומק, לא להאמין לכל פרסום אטרקטיבי. לצלם את דפי אתר האינטרנט עד לשלב הרכישה (כולל).

באם יש ספק לפני שמבצעים את הרכישה, כדאי להתקשר לחברה ולוודא שאכן קיימים כרטיסים במחיר המוצג. להקליט את השיחות עם נציגי החברה.

נפגעתם על ידי חברת תיירות, נופש או כל חברה? פנו למועצה לצרכנות למימוש זכויותיכם.

בכדי למנוע מעצמנו עוגמת נפש, חשוב לבצע סקר מחירים, תמורה ותנאים (באתרי האינטרנט ובטלפון) ולא להסס להיכנס אף לאתרים של חברות התעופה בחו"ל.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות אומר שהמועצה לצרכנות קוראת לרגולטור לבצע בדיקה מקיפה של כל אתרי התיירות הפועלים בארץ, על מנת לעקור תופעות אלו מהשורש "המועצה לצרכנות תפעל לקדם תיקון לחוק שיאפשר לצרכן לתבוע פיצוי של 10,000 ₪ ללא הוכחת נזק בכל מקרה של הטעיה על תנאים מהותיים בעסקה. אנו מאחלים לכלל הצרכנים להמשיך ולנקוט באחריות צרכנית ולהנות בחופשת הקיץ".

עוד מוסיף גולדשמיד " טרם ההחלטה על הנופש או הטיסה שתזמינו חשוב להשוות מחירים, ולא פחות מכך גם את התמורה והתנאים השונים. במידה ונגרמו לכם נזקים בעת החופשה, המלצתנו היא כי תתעדו את ההוכחות לנזקים שנגרמו לכם, שמרו את ההזמנות וכל מסמך שתקבלו מנותני השירות במהלך החופשה (בית מלון, השכרת רכב ועוד) וכן שמרו כל חשבונית על הוצאות שנאלצתם להוציא בשל נזקים שנגרמו בעת החופשה, כגון במקרים של אובדן מזוודה. תכנון נכון של החופשה, תוך הגברת הערנות והמודעות הצרכנית שלכם, תסייע לכם להנות יותר ואף לצמצם משמעותית מקרים של אכזבה ועוגמת-נפש"

ובסוף והכי חשוב, שתהיה חופשה נעימה.