יש כאלה שעוד לא מצאו
יש כאלה שעוד לא מצאוצילום: שאטרסטוק

הקומקום החשמלי שלי התקלקל, כבר פעם רביעית ברציפות. לא יודעת מה לחשוב. למה דווקא לי? אולי משהו בהתנהלות שלי? ולמה תמיד כשאני חייבת, אבל ממש חייבת, כוס קפה?

את המשפטים האלה אני שומעת שוב ושוב בחדר הייעוץ שלי, בדרך כלל מפי בנות. בהבדל אחד: הן מדברות על הדייטים הכושלים שלהן. תהייה, אשמה, בירור, תסכול. הדייטים – כמו גם תקופות של יובש בהצעות – יוצרים כרסום מתמשך בביטחון של בנות בעצמן ובאיכויות שלהן. מה שהיה מובן מאליו אתמול, כבר עומד לבחינה מחודשת היום. החוויה הפנימית של ביטחון עצמי ובהירות ביחס לתכונות היפות שיש בי נשחק. הפז"ם בדייטים ובשנים של חיפוש מערער את המובן מאליו.

יש שונות גדולה בין תנועה פנימית של התקדמות ובין עמדה של חוסר ביטחון ואשמה. אפשר לזהות את ההבדל כבר בשיחה הראשונה. האחת תבקש להיפגש כדי לעשות חושבים, להתבונן, לברר עם עצמה מה יש באפשרותה לעשות כדי למצוא סוף סוף את האיש שלה. האחרת, כבר בשיחה הראשונית בינינו תעלה את התסכול, את הכאב המציף ואת השאלות הטורדניות.

ייעוץ, אימון, הכוונה, סדנאות, גוף ונפש - הרבה דרכים יש לעבודה עצמית ולהתפתחות במרחב של חיפוש ובניית קשר זוגי. ההתפעלות שלי מההשקעה המרובה בעבודה פנימית באה לא פעם לצד צער מהגלישה להרס עצמי וביקורת אישית שעלולה להחריב עולמות. כי הגבול בין מודעות עצמית לאשמה לא מוצדקת יכול להיות חמקמק.

מרכיב משמעותי בצמיחה הוא האחריות לעמוד על המשמר ולהיזהר מלהגיע למחוזות מחלישים. יש נשמות טובות בדרך שיעוררו את הביקורת העצמית. משפטים כמו "את לא חושבת שבגילך..." הם משפטים שאסור לתת להם לחלחל פנימה. והמאמץ להיות חירש לקולות מסוג זה משתלם בהחלט.

"היא חייבת ייעוץ" ו"הוא חייב להיות מודע לעצמו" הם מסרים שמתייחסים לייעוץ כמענה לבעיות חריגות או לאנשים ממש נואשים. הבנים סובלים מעודף הצעות והבנות מהיעדר הצעות. ושני הצדדים עלולים לקבל מסרים שיפוטיים שמטילים את האחריות על הבחור או הבחורה. אני מציעה לבנים ולבנות לקחת את האחריות בעצמם, ולהיעזר במודעות העצמית שלהם כמשאב לבחינה עצמית מתי והאם כדאי ללכת לייעוץ.

הקבוצה שיכולה להפיק את המיטב מייעוץ, הכוונה וסדנאות הם מי שאין להם בעיות. נשים וגברים, בחורים ובחורות שחיים את החיים במלואם, מתקדמים בעבודה ומביאים את עצמם לידי ביטוי בתחומי החיים המגוונים. אלה שמרגישים שיש פער בין ההתקדמות בחיים למציאת בן או בת הזוג. משאבי הכוח של קבוצה זו הם עצומים, ומהווים עוגן משמעותי לעבודה פנימית שעשויה להוביל לזוגיות ולחתונה.

אני מלאה וגדושה באופטימיות ובאמונה שלכל אחת יש את האיש שלה ולכל איש יש את האישה שלו. אני מבססת את האופטימיות הזאת על היומיום שלי. בעברי כמנכ"לית 'ישפה', וכיום בייעוץ וליווי רווקים ורווקות, אני פוגשת ניסים, והרבה. רובם רובם הם ניסים שבתוך הטבע. ניסים נורמליים. ניסים של מאמץ שמביא לתוצאה, עבודה שמביאה לחתונה. והניסים האלה שבתוך הטבע מזינים את האופטימיות שלי ואת האמונה בעבודה הפנימית הזאת.

נכון, יש כאלה שעד היום עוד לא מצאו, ודרכם ארוכה וייאושם צועק. אני משתדלת להיות חירשת לקולות של ייאוש, ולשמר את האופטימיות שבי לרוב אלו שבסוף כן ימצאו. זה לא נובע מקהות לקושי. אלא מהצורך להישאר במקום חזק ומלא ביטחון. זו שיטה שסיגלתי לעצמי בעבודה הפנימית והמקצועית שלי, ואני ממליצה עליה בחום.

וכמו לרווקים, כך אני מציעה גם לבני המשפחות ולרשת החברתית שמסביב: להישאר במקום חזק, אופטימי ונותן אמון.

אשתף אתכם בהודעת ווטסאפ שקיבלתי: "אני מחפשת לאחותי כבר המון זמן ובינתיים לא הצלחתי להגיע אפילו לדייט אחד... האם זה הגיוני? יש לציין שלפי הנתונים חושבים שהיא ממש מתאימה, אבל אחר כך מגיע שלב התמונה ושם זה נגמר. התחלתי לחשוב מה הבעיה שלה. אולי העובדה ש... וגם היא... אני ממש מיואשת כבר...".

וכמו את השאלה, כך גם את התשובה אני חולקת איתכם. כיוון מחשבה שעשוי לתת כוח ברגעי קושי: "אל תתייאשי. את עוגן של כוח בעבורה. תנשמי עמוק, תחשבי על גיסך לעתיד שכבר מחכה למצוא את אחותך וכמה הוא מתוסכל. כשהוא יגיע הוא יעוף על היופי שלה. אל תיתני לדרך הארוכה לסדוק את האמון שלך באחותך המדהימה".

אני מזמינה אתכם לנסות את השילוב המנצח של עבודה, מודעות, עמידה על המשמר מקולות מחלישים והמון אמונה ואופטימיות. יאללה חתונות!

הכותבת היא יועצת לרווקים ורווקות ויזמת חברתית, לשעבר מנכ"לית 'ישפה'

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי