עפרה
עפרהצילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר לחדש את הבניה בישוב עפרה בבנימין, זאת בשינוי מעמדתו הקודמת בנוגע לבניה באותו איזורי בישוב.

מדובר באזור הצפוני של עפרה, בו קיימת תכנית מאושרת לבנייה של 91 יחידות דיור נוספות. אולם, בעקבות עתירה פלסטינית לבג"ץ ניתנה לפני כשנה תשובת מדינה לפיה שטח התוכנית יצומצם.

כעת קובע היועמ"ש, בתשובת מדינה מעודכנת מטעמו, כי ניתן לחדש את הבנייה על פי התב"ע הקיימת במלואה, זאת לאחר שבוצעה בדיקה מקיפה בעניין.

יש לציין שמדובר בשימוש תקדימי לטובת אזרחים ישראלים בסעיף "תקנת השוק" (סעיף 5) של צו 59 לתחיקת הביטחון ביהודה ושומרון, העוסק ברכוש ממשלתי. הסעיף קובע כי "כל עסקה שנעשתה בתום לב בין הממונה ובין אדם אחר בכל נכס שהממונה חשבו בשעת העסקה לרכוש ממשלתי, לא תיפסל ותעמוד בתקפה גם אם יוכח שהנכס לא היה אותה שעה רכוש ממשלתי".

השימוש בסעיף "תקנת השוק" לטובת אזרחים ישראלים הוא אחת ממסקנות צוות ההסדרה שפעל במשרד המשפטים בראשותה של עו"ד חיה זנדברג. מסקנה זו אומצה בידי היועץ המשפטי לממשלה, אולם יישום נרחב שלה נבלם עד כה על ידי יועמ"ש איו"ש בטענה שחוק ההסדרה מייתר את השימוש בו.

בנוסף אישר היועמ"ש לבצע תכנון לבניית 56 יחידות דיור בקיבוץ כפר עציון שבלב גוש עציון. מדובר באישור להתחיל בהליכי תכנון, ויש לציין כי הליכי התכנון עצמם עשויים להימשך עוד זמן רב.

יש לציין כי מדובר בתכנון חדש, אך כזה המצוי בתוך שטח התכנית המאושרת הקיימת היום לקיבוץ כפר עציון. לערוץ 7 נודע כי התכנית תגיע לדיון ראשון במועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי בישיבה הקרובה המתוכננת להתקיים בחודש ספטמבר.