ארכיון
ארכיוןצילום אילוסטרציה: באדיבות 'אלומה'

מיכל נגן, ראש מכינת צה"לי ע"ש תמר אריאל ז״ל, מגיבה בערוץ על היוזמה להקלת תהליך ההצהרה על דתיות כדי לעודד יותר בנות ללכת לשרות לאומי.

כזכור, סוכם על נוהל בין רשות השירות הלאומי, מינהל החינוך הממלכתי־דתי והנהלת בתי־הדין הרבניים, שקבעו כי הדיינים יגיעו לכל מוסדות הלימוד שבהם לומדות בנות דתיות ויערכו ימי הצהרה מרוכזים. בהנהלת רשות השירות הלאומי טוענים כי חלק מהבנות מתגייסות לצה"ל רק בשל הבירוקרטיה של הצהרת הדת, הדורשת השקעה של יום שלם כשמדובר במישהי שגרה ביישוב שאין בו בית־דין רבני.

בראיון לערוץ 7 אומרת מיכל נגן כי הבנות מחליטות את החלטותיהן ללא קשר לבירוקרטיה, "זה לא נוער חלש שפוחד מבירוקרטיה, זה נוער שמבקש איכות. אני לא בעד שבנות ילכו לצבא או שילכו לשירות לאומי אבל אני בעד שהמבוגרים יפסיקו לנהל מלחמות על גבי הנוער הזה כי זה לא בונה הרבה אמון.

״שהמבוגרים ידברו איתן על תכנים ועל מהות ועל הסיבות שהן צריכות לבחור תפקיד זה או אחר. יש תפקידים מעולים גם בשירות לאומי וגם בצבא, וכל אחת יודעת שאפשר להיות דוסית גם בשירות הלאומי וגם בצבא ואפשר להיות לא דוסית לא כאן ולא כאן".

לדבריה "זכותו של מחנך לחנך למה שהוא מאמין בו והאולפנות עושות עבודה נהדרת לכוון אותן, ובכל זאת בנות רבות הולכת לצה"ל, השירות הלאומי צריך לבדוק את עצמו איך הוא הופך ליותר אטרקטיבי גם בתהליך השיבוץ, אנחנו צריכים לעזור להן להצליח לשרת את העם ולהישאר מחויבות לרבונו של עולם, זה מאמץ קשה אבל צריך לשלב בו ידיים ולא להלחם".

נגן סבורה שמוטב היה לשלב ידיים בין צה"ל לשירות לאומי. "השירות האזרחי צריך לפתוח את עצמו לכולם ושחלק מהתפקידים בשירות לאומי יהיו במדים וחלק מהתפקידים בצה"ל יעברו לשירות הלאומי. ברור שבצבא הבת נכנסת לחברה החילונית אבל יש אנשים שזה מתאים להם ובשביל זה יש את המסגרות שלנו שמכינות את הבנות.

״אז בואו נפסיק לריב בין המבוגרים ונתחיל לדבר עם הנוער ולא עליו. לבוא ולהגיד שהשירות לאומי זו מסגרת מוגנת זו סוג של פטרונות, והיא מבריחה את החניכות - הן לא רוצות להיות מוגנות כי הן חוות את עצמן כנשים איתנות שמסוגלות להתמודד".