נתניהו
נתניהוצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב אחר הצהריים (רביעי) לדו"ח מבקר המדינה בנוגע למשרד התקשורת שהיה תחת שליטתו של נתניהו, והקשר של המשרד לחברת בזק.

"עוד ניסיון סרק לייצר פרשייה יש מאין נגד ראש הממשלה. הוא לא הסתיר שום דבר. יחסיו עם מילצ׳ן היו ידועים לכל. ביחס לאלוביץ׳ היו לו יחסי ידידות ולא מעבר לזה, אך כשהדבר הועלה על ידי היועמ״ש, ראש הממשלה פעל על פי ההנחיות וההוראות שניתנו לו״, נמסר מטעמו של ראש הממשלה.

עוד נמסר כי ״כל ההחלטות שהתקבלו על ידו ביחס לשוק התקשורת, גם לפני כן, היו אך ורק בהתאם להמלצות של גורמים מקצועיים, כשטובת הציבור בלבד עומדת לנגד עיניו".

כאמור, המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם דו"ח ביקורת מיוחד בנוגע ליישום רפורמת "השוק הסיטונאי", ההשקעה בתשתיות במגזר התקשורת הנייחת והיבטים מבניים, וכן בנוגע לניגודי העניינים של ראש הממשלה בתפקידו כשר התקשורת.

כזכור, משרד התקשורת אחראי לאסדרה (רגולציה) של שוק התקשורת, שהיא בעלת היבטים טכנולוגיים, משפטיים וכלכליים מורכבים. עליו מוטלת החובה להבטיח את האינטרס הציבורי, בשים לב לתפקידה המרכזי של התקשורת בחיי כל אחד מאתנו.

אחד ממגזרי התקשורת המרכזיים הוא מגזר התקשורת הנייחת. בתחילת שנת 2015 יצאה אל הפועל רפורמה במגזר זה, המכונה "רפורמת השוק הסיטונאי", והיא תולדה של תהליך ארוך ומורכב שביצע משרד התקשורת כדי להתמודד עם ההשלכות של היעדר תחרות מספקת במגזר התקשורת הנייחת.

הקמת השוק הסיטונאי נועדה לאפשר למתחרות לחדור למגזר התקשורת הנייחת וליצור תחרות שתביא לשיפור באיכות השירותים המוצעים לצרכנים, ברמת המחירים, בהשקעות, וכפועל יוצא מכך - בצמיחה במשק.

בשנת 2016, לאחר שחלפה כשנה מאז השקת הרפורמה, סבר מבקר המדינה שפירא שהגיעה העת לבחון את אופן יישומה. הביקורת העלתה כי מצבור ההחלטות שהתקבלו (לעתים תוך מחלוקות מקצועיות), בצירוף למשך הזמן שבהן לא התקבלו החלטות משמעותיות אחרות, הובילו למעשה לעיכוב משמעותי ביישום רפורמת השוק הסיטונאי ובהתפתחות התחרות.

זמן קצר לפני פרסום הדו"ח, התברר שהרשות לניירות ערך, מקיימת חקירה בקשר לחברת "בזק". לבקשת גורמי האכיפה העביר להם משרד מבקר המדינה את הדוח, עוד קודם פרסומו לציבור.