ניצול שואה
ניצול שואהיונתן זינדל, פלאש 90

במסגרת שיחות המשא ומתן השנתי עם גרמניה, השיגה ועידת התביעות, לראשונה, הכרה בניצולי "רכבות המוות", הפוגרום והגטאות הפתוחים ביאסי, רומניה, כזכאים לתשלום פנסיית פיצויים, כך הודיע היום (רביעי) נשיא ועידת התביעות יוליוס ברמן.

ראש צוות המשא המתן של הועידה, השגריר סטיוארט אייזנשטט, אמר כי "הזוועות שחוו יהודי יאסי זכו סוף סוף להכרה, לאחר יותר מ -70 שנה. ניצולים אלו עברו סבל בלתי נתפס ועבור אלה שעדיין אתנו, השגנו מידה קטנה של צדק אחרי כל השנים".

כ- 15,000 יהודים נרצחו במהלך הפוגרום ביאסי ו"רכבות המוות". חלק מאלה ששרדו את טבח הפוגרום אולצו לעלות על קרונות רכבת וננעלו בתוכם במשך ימים רבים בעוד הרכבת נסעה בקצב איטי בין עיירות, כשרבים מהם מתים מחנק, מהתייבשות ומאבדן הדעת.

היהודים שנותרו ביאסי נאלצו לחיות תחת עוצר, בחלק מסוים של העיר שהוקם כגטו פתוח, ובחשש מתמיד מפני גירוש למחנות עבודה, כשהם סובלים מהכאות ואכזריות של חיילים גרמנים ורומנים כאחד.

משלחת המשא ומתן של ועידת התביעות פועלת מדי שנה מול ממשלת גרמניה להרחבת הקריטריונים לקבלת פיצויים ולהגדלת המימון לשירותי סיעוד ביתי ושירותים סוציאליים אחרים לניצולי שואה ברחבי העולם.

בנוסף לתשלום פנסיה לניצולי יאסי, אשר אינם מקבלים כיום קצבה, השיגה ועידת התביעות במשא ומתן בברלין גם הקלות נוספות בתוכניות הפיצויים.

"לא ניתן לכמת את סבלם של ניצולים שחיו תחת הפחד שיתפסו או יחשפו כיהודים, דבר שמשמעו היה גזר דין מוות מידי. הניצולים שחיו בתנאים אלה, אפילו מספר חודשים, ראויים להכרה שתשלומים אלה מעניקים," אמר גרג שניידר, מנכ"ל ועידת התביעות.

"על אף שאין סכום כסף אשר יוכל לפצות על הסבל והאבדן הלא יתואר שחוו ניצולי השואה, גיבורים קשישים אלה ראויים להכרה שהתשלומים המוגדלים האלו יספקו", הוסיף נשיא ועידת התביעות, יוליוס ברמן.

בשנת 2017 העבירה ועידת התביעות 392 מיליון דולר למימון שירותים סוציאליים חיוניים לניצולים באמצעות ארגוני סיוע יהודיים ב-45 מדינות בעולם.

כספים אלה יסייעו לניצולי שואה בקבלת שעות סיעוד ביתי, אספקת מזון, טיפול רפואי, טיפולי שיניים, סיוע כספי במקרי חרום ותחבורה. צרכיהם של ניצולי השואה שונים כיום משהיו מיד אחרי המלחמה, וחיוניים יותר מאי פעם ככל שגילם של הניצולים עולה. תמיכתה של ועידת התביעות תבטיח שהניצולים יוכלו לחיות את שנותיהם האחרונות בכבוד ובנוחות.

משלחת המשא ומתן של ועידת התביעות מורכבת מסטיוארט אייזנשטט; רומן קנט, נציגי ניצולי השואה קולט אביטל, בן הלפגוט ומריאן טורסקי; ראובן מרחב, הרב אנדרו בייקר ומנכ"ל ועידת התביעות גרג שניידר.

ועידת התביעות מייצגת את יהדות העולם במשא ומתן עם ממשלת גרמניה להשגת פיצויים לקורבנות הנאצים וליורשיהם, היא מנהלת את קרנות הפיצויים, משיבה רכוש יהודי ללא דורש ומקצה כספים למוסדות וארגונים המעניקים שירותי רווחה לניצולי שואה ומשמרים את זיכרון השואה ולקחיה.