ח"כ קארין אלהרר
ח"כ קארין אלהררצילום: באדיבות המצולמת

תוכנית נטו משפחה של כחלון היא תוכנית מבורכת. כל זמן שהממשלה נחלצת לעזרת הציבור וחושבת על הזוגות הצעירים שלא גומרים את החודש, חייבים לברך על כך. אבל לצד כל הטוב הזה חובה לציין שלא מעט תחומים חשובים נזנחים ולא בגלל העדר משאבים, אלא בגלל הסכמים קואליציוניים, קומבינות פוליטיות וסדר עדיפויות לאומי עקום. כי לשמור על שלמות הקואליציה עולה לציבור לא מעט כסף.

ניקח לדוגמה את מאבק הנכים. מאבק של חיים או מוות לכל הדעות. עשרות אלפי ישראלים שחיים בעוני מחפיר כי המדינה לא דואגת להם למינימום הדרוש למחייה בכבוד. המאבק הזה תקוע במקום כי הממשלה עסוקה בקרדיטים ובמאבקי כוח. היא לא רואה את האזרח הקטן בקצה אלא את הכותרת הבאה מחר בבוקר. במקום להתעסק בוועדות על ועדות, נדרשה פה החלטה אמיצה לגורלם של אלפים. בינתיים מחליטים שלא להחליט.

וזו לא ההחלטה הבעייתית היחידה. לצד כל תוכנית גרנדיוזית שמפורסמת בעיתון, מסתתרים הרבה צעדים קטנים שפוספסו. בואו נדבר על הכסף שחסר למשרד הרווחה כדי לדאוג לפיקוח על בתי האבות, כדי למנוע סגירת מרכזים לנשים מוכות, כדי שיהיה ביטוח סיעודי ועוד.

אז כן, צריך לומר מילה טובה על תוכניות חשובות, אבל צריך להיות ריאליים ולראות את התמונה המלאה - יש הרבה דברים שנזנחים בדרך ולא בגלל שאין כסף. כלכלת בחירות או לא, הכסף קיים במשרד האוצר וכדאי שהוא ילך למטרות חשובות נוספות, בדיוק כמו התוכנית נטו משפחה.

ח"כ קארין אלהרר

יש עתיד, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה