נתניהו בטקס האזכרה השנתי לחללי מבצע "צוק איתן"

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע צוק איתן נערך הערב (חמישי) בהיכל הזיכרון בהר הרצל, במעמד ראש הממשלה נתניהו ונשיא המדינה ריבלין.

במבצע צוק איתן שנערך בעזה לפני כשלוש שנים, נהרגו 68 חיילי צה''ל וחמישה אזרחים. הטקס הועבר בשידור חי בערוץ 7

"שלוש שנים מאז הקיץ הקשה ההוא והתסיסה של כאב וגעגוע, של החמצה וצער על החסר הנורא אינה נותנת מנוח", אמר הנשיא ריבלין בנאומו.

"התחושה הזו עמוקה ומתמשכת. היא ממשיכה לקרוע את הנפש לגזרים. תסיסה על אובדנם של 68 לוחמים ואיתם 5 אזרחים יקרים כל כך, אהובים כל כך. הצעיר שבהם, דניאל, היה צריך לסיים כתה א' ולחגוג את החופש הגדול".

ריבלין הדגיש, "במבצע צוק איתן נלחמנו על הבית, על גני הילדים ועל בתי הספר, על השבילים הפרדסים והשדות. בעורף ובחזית. זאת הייתה מלחמה על השגרה, על חיי היום יום, מערכה מוסרית, צודקת של מדינה ריבונית המבקשת להגן על אזרחיה".

"עשרות רקטות נורו מדי יום בשבועות שקדמו למערכה על תושבי הדרום", המשיך הנשיא. "מחילות נחפרו תחת גני ילדים, ספריות וחדרי אוכל. כל מנהרה שהושמדה, כל מאגר טילים שהופצץ, כולם היו תרחישי אימה שנמנעו תוך קרבות קשים בקרבות קשים ובמחיר דמים שנגבה מאתנו בלית ברירה".

ריבלין בטקס האזכרה השנתי לחללי "צוק איתן"

ריבלין התייחס גם למתיחות הפנימית ברצועת עזה ולמשבר ההומניטרי. "אין לנו עניין בהסלמה", אמר. "אנו מצרים גם על תושבי עזה שנמקים תחת העול וחיים בהיעדר תשתיות ובתנאי אבטלה קשים''.

לדברי ריבלין, שיקום הרצועה הוא אינטרס ישראלי אך קודם כל החמאס חייב להחזיר לישראל את גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול הי"ד. ''שיקום עזה מחייב את השבת בנינו הביתה והפסקת כל עוינות כלפי ישראל".

"כל עוד החמאס, ארגון טרור שפועל להשמדת ישראל, שלא מכבד חיי אדם, שלא מכבד זכויות אדם, ארגון רצחני ואכזרי, מנהל את עזה - עזה לא תשוקם", הדגיש הנשיא. "כל עוד חמאס ימשיך לעשות שימוש ציני בסיוע ההומניטרי שהוא מקבל, ויפנה אותו להתעצמות צבאית על חשבון דאגה לאזרחים בהם הוא משתמש כבני ערובה, עזה לא תשוקם".

"מתגעגעים יום יום"חזקי ברוך

צילום: חזקי ברוך
צילום: חזקי ברוך

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס, "איננו משלימים עם פגיעה כלשהי בריבונותינו - לא בדרום, לא בצפון ולא בשום מקום". לדבריו, "שקט ייענה בשקט, אבל מי שיניף את ידו עלינו - ייתקל בתגובה נחרצת ועוצמתית".

"המחויבות שלנו להחזיר הביתה את הדר גולדין ואורון שאול שרירה וקיימת. איננו מרפים מהמשימה הקדושה הזאת, לרבות בימים האחרונים. כך גם באשר לאברה מנגיסטו והישאם אסע, אזרחים ישראלים המוחזקים ברצועת עזה בידי אויב אכזר", הוסיף נתניהו.