תפוח אדמה לוהט שעובר מיד ליד
תפוח אדמה לוהט שעובר מיד לידצילום ארכיון: פלאש 90

תושבי שכונת פסגת זאב בירושלים כבר שכחו מזמן איך מרגיש לילה שלו ורגוע. קולות הירי והזיקוקים שבוקעים מהכפר ענעתא הסמוך מטרידים את מנוחתם ומונעים מהם לישון, בכל ערב, בכל לילה, כל השנה.

בשיחות עם התושבים, הם מספרים על ילדים שמפחדים לישון לבד בחדר, ועייפות מצטברת שפוגעת בשגרת החיים.

גם למשטרה התושבים כבר לא מתקשרים, כי נמאס להם לשמוע תירוצים. בכל פעם השוטר התורן מספר ''הערבים יורים כי יש חתונה בכפר, אולי הגיעו תוצאות בחינות הבגרות או סתם מדובר בחגיגה''.

כשמדובר בערבים, אף אחד מגורמי האכיפה לא ממהר לאכוף את תקנות ''חוק הרעש''. על המואזין כבר אין צורך לדבר.

מציאות תחת טרור: "הגיעו מים עד נפש''

צביקה יונגרייז, חבר המינהל הקהילתי בפסגת זאב, מתאר בשיחה עם ערוץ 7: "יש דברים שאפשר לסבול ולהבין, אבל בתקופה האחרונה זה בלתי נסבל ומהטלפונים שקבלתי מהתושבים נראה שחבית חומר הנפץ עומדת להתפוצץ.

''אתמול טענו במשטרה שהרעש היה בגלל סיום שנת הלימודים. מהשעה 11 בבוקר ועד השעה שתיים בלילה שמענו יריות ברמה לא סבירה ולא הגיונית. אם הייתי עושה את אותו דבר היו שמים אותי בכלבוש''.

יונגרייז העביר מסר ברור למפקד תחנת המשטרה באזור - הגיעו מיד עד נפש. ''עם כל הכבוד, יש לנו ראש ממשלה שהתפקיד שלו זה לשמור על ביטחון ישראל וביטחון ירושלים בפרט, יש לנו ראש עיר שמתהדר בעשייה, אז אדוני היקר - אל תעשה כלום רק תן לישון בביטחון, לא יכול להיות שהבן שלי בן 8 וחצי, רוצה לישון איתי במיטה כי הוא מפחד''.

חבר מועצת העיר ירושלים, משה ליאון, אמר כי תושבי פסגת זאב נמצאים בכל יום תחת איום ואף אחד לא עושה כלום בעניין. "זה הזוי. אני לא מוכן להשלים עם זה שיש ירושלמים שצריכים לחשוש מקליעים שמגיעים מענאתא והסביבה. בכל יום שמים תושבי הפסגה את נפשם בכפם רק בעצם נוכחותם בשכונה.

"אם שלטון החוק לא מסוגל לטפל באיום כזה, שמגיע משטח הכפוף לסמכות המוניציפלית של ירושלים, הרי שהבעיה עמוקה ומטרידה במיוחד. אני מצפה מממשלת ישראל לקחת אחריות ולטפל במצב באופן בהול מול הגורמים המתאימים ברשות הפלסטינית מבלי לבזבז עוד רגע אחד. תושבי פסגת זאב צריכים להיות בראש סדר העדיפויות כרגע", מדגיש ליאון.

חבר מועצת העיר דב קלמנוביץ' משמיע מסרים דומים, ''אין ריבונות בירושלים כי אף אחד לא רוצה לקחת את התפוח הלוהט ולטפל, ובסוף האנשים שגרים כאן סובלים. יש צד שלא משלם מיסים ויש צד שמשלם, יש צד שיורה ויש צד שמקבל, אני טוען שאם המשטרה לא מסוגלת להיכנס נכניס צבא, ואם רוצים ריבונות צריך להכניס את צה''ל. דין עוטף עזה כדין עוטף ירושלים''.

בדיקת ערוץ 7 העלתה כי אף אחד ממשרדי הממשלה, עיריית ירושלים, צה''ל או המשטרה, מסכימים לקחת אחריות ולמנוע את הרעש הבלתי נסבל בכפר ענאתא.

המשרד לביטחון הפנים טוען כי האחריות היא בידי משרד הביטחון ואילו שם טוענים שצה"ל הוא הריבון. דובר צה"ל החזיר אותנו בחזרה למשרד לביטחון הפנים ושם החליטו שבעצם אלוף הפיקוד הוא האחראי בשטח.

מדובר צה''ל נמסר: ''בצה''ל לא התקבלו תלונה או דיווח על ירי מכיוון מרחב ענתא. עם זאת הטענות ייבדקו ויטופלו במידת הצורך''.