סריקות בהר הבית, לאחר הפיגוע

שני שוטרים נרצחו הבוקר (שישי) בפיגוע ירי בשטח הר הבית בירושלים. שוטר נוסף נפצע באורח קל.

השוטרים שנרצחו הם רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן. סתאוי בן ה-30, תושב מג׳אר, שירת במשמר הגבול בשירותו הסדיר והתגייס בשנת 2012 לשירות קבע כשוטר סיור ביחידת הר הבית. הוא הותיר אחריו אשה (ארין) וילד בן שלושה שבועות, הורים, ושלושה אחים.

שנאן בן ה-22, תושב כפר חורפיש, שירת מאז גיוסו לשירות קבע במשטרה לפני כשבעה חודשים, כשוטר סיור ביחידת הר בית במרחב דוד של מחוז ירושלים. כמיל הוא בנו של הח"כ לשעבר ממפלגת העבודה שכיב שנאן. הוא הותיר אחריו אח אחד ושלוש אחיות.

שני השוטרים נפצעו באורח אנוש ופונו לבית החולים הדסה הר הצופים, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותם. השוטר שנפצע קל פונה לבית החולים שערי צדק, עם רסיסים בכפות הידיים ובצוואר.

הלווייתו של רס"מ סתאוי תיערך במרר בשעה 16:00. הלוויתו של רס"מ שנאן תיערך בחורפיש בשעה 18:00.

מחקירה ראשונית של המשטרה עולה שלושה מחבלים הגיעו להר הבית והלכו לכיון שער האריות כשהם חמושים. שוטרים אשר הבחינו במחבלים ירו לעברם תוך שהם מנסים להימלט לכיוון המסגדים בשטח הר הבית.

בתום מרדף שהתנהל אחריהם, תוך חילופי אש, חוסלו שלושת המחבלים על ידי השוטרים. על גופתם נתפסו נשקים מסוג קרל גוסטב ואקדח.

במהלך הלחימה במחבלים, נפצעו באורח אנוש השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן ופונו לבית החולים הר הצופים בירושלים. שם נלחמו הרופאים על חייהם ולבסוף נאלצו לקבוע את מותם.

בהוראת מפקד מחוז ירושלים נסגרו שערי הר הבית ושטח הר הבית פונה מאנשים.

מפכ״ל המשטרה רנ''צ רוני אלשיך קיים הערכת מצב בזירת הפיגוע בהר הבית. ''מדובר באירוע חריג וקיצוני. ירי על הר הבית הוא אירוע חמור, רגיש ובעל משמעיות ברמה המדינית והבינלאומית ויטופל בהתאם", אמר.

מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי סקר בפני המפכ״ל את עיקרי התחקיר הראשוני ואת פעילות הכוחות שנטרלו את המחבלים תוך מרדף אחריהם עד לנטרולם. בפיגוע נפצעו אנושות שני שוטרים, ושוטר נוסף נפצע קל.

כאמור, המשטרה סגרה את הר הבית לכניסת מתפללים עד לסיום חקירת הפיגוע, והשלמת חיפושים נרחבים אחר אמצעי לחימה בכל רחבי ההר.

המחבלים שביצעו את הפיגוע עם ערבים בעלי אזרחות ישראלית, תושבי אום אל פחם: מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין (29), מוחמד חאמד עבד אללטיף ג'בארין (19) ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין (19). מהשב"כ נמסר כי למחבלים אין רקע ביטחוני קודם. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה.

פראמדיק מד"א ישראל וינגרטן בזירת הפיגוע בעיר העתיקה

הפראמדיקים של מד"א ישראל ויינגרטן ואהרון אדלר סיפרו, "סמוך לשער האריות השוטרים הובילו אותנו לשלושה פצועים מירי, ראינו שלושה גברים בשנות ה- 30 כשהם מקבלים טיפול ראשוני מהשוטרים במקום הם סבלו מפצעי ירי, שניים מהם היו במצב קשה, הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים ולאחר דקות של טיפול בשטח העברנו אותם לניידות טיפול נמרץ שלנו שפינו אותם לבית החולים תוך המשך טיפול.

הפצוע השלישי היה בהכרה מלאה והתהלך במקום, הוא סבל מפציעות נתזים בצוואר ובגפיים ולאחר טיפול רפואי ראשוני הוא פונה לבית החולים כשמצבו מוגדר קל עד בינוני ויציב."

יחיאל שטרן חובש רפואת חירום של איחוד הצלה סיפר, "כשהגעתי למקום סייעתי בפעולות ההחייאה על פצוע אנוש שכבר פונה לבית החולים. פצוע נוסף אף הוא ללא הכרה ומתנדבים נוספים של איחוד הצלה מבצעים בו כעת פעולות החייאה. כמו כן הענקנו טיפול לפצוע שלישי באורח קל עד בינוני מרסיס".

בחודש שעבר נרצחה לא רחוק משם לוחמת מג"ב הדס מלכא הי"ד. שלושה מחבלים חמושים בסכינים וכלי נשק הסתערו בליל שבת על שתי זירות שונות בבירה.

לוחמת מג"ב הדס מלכא, בת 23, נפצעה באורח אנוש, ובהמשך נפטרה מפצעיה. שני בני אדם נוספים נפצעו בינוני ושניים באורח קל. המחבלים נורו וחוסלו בשטח.

הדס מלכא הועלתה לדרגת רס"ר לאחר מותה. היא התגוררה ביישוב הכפרי גבעת עזר שבמועצה האזורית באר טוביה. הדס שירתה במשמר הגבול בשירותה הסדיר והתגייסה למשמר הגבול לפני כשנה ושלושה חודשים לשירות קבע במסגרתו שימשה כמפקדת. היא הותירה אחריה הורים, שני אחים ושלוש אחיות.