מנדלבליט
מנדלבליטצילום: פלאש 90

שני תושבים מהשומרון עתרו נגד חברם ליישוב בנושאי בנייה ביישובם. העתירה שהיתה אמורה להתנהל בין הצדדים הפכה על ידי היועץ המשפטי לממשלה להתנצחות מול משרדי הממשלה והשרים.

השבוע, באופן כמעט חסר תקדים, ניצל היועץ המשפטי לממשלה את העובדה שהוא משיב בתיק מטעם המנהל האזרחי, ודרש משופטי בג"ץ להוציא צו מוחלט שיורה למדינה להקים יחידת אכיפה פלילית נגד החורגים בבנייה בתחומי יהודה ושומרון.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה אומרים כי מדובר בחציית כל הקווים מצידו של אביחי מנדלבליט ומציינים כי לא רק שהוא מנצל את מעמדו כמייצג הממשלה בבית המשפט כדי לכפות עליה את המהלך, אלא שהוא הסתיר מהשופטים מידע עובדתי קריטי.

הפרשה הגיעה לבג"ץ בשנת 2012 אז עתרו שני תושבי בית אריה, לאחר שהתנהל נגדם הליך אכיפה על בניה לא חוקית. היועץ המשפטי לממשלה דאז יהודה וינשטיין ראה בעתירה הזו הזדמנות לקדם הקמת יחידה לאכיפה פלילית נגד תושבים ביו"ש שיחרגו בבניה, על אף שעניין הקמת היחידה לאכיפה פלילית אינו קשור לסעד אותו ביקשו העותרים. שר הבטחון דאז, יעלון החליט כי הוא מעוניין לקדם את הקמת היחידה.

אך אז האוצר דרש למצוא לכך מקור תקציבי, ומאז הדברים לא התקדמו. שר הבטחון ליברמן נכנס לתפקיד ולא השתכנע כי עליו להקצות לכך את משאבי המשרד, ושידר כי אין לו עניין דחוף להקים את היחידה.

מנדלבליט ראה כי הדברים לא מתקדמים ופעל לכנס ישיבה מיוחדת של כלל השרים המעורבים בעניין וכן ראש הממשלה. גם מנדלבליט עצמו נכח בפגישה שכינס. במפגש השרים לא נפתרה הסוגיה, ונותרה המחלוקת שנוגעת בעיקר להקצאת משאבים ותקציב מבלי שהשרים בחרו לאמץ את רעיון היחידה וליישם את הקמתה.

על אף עמדת השרים, מנדלבליט המשיך לדרוש את הקמת היחידה. שר הבטחון ליברמן הגיב ללחצים הללו של היועץ וכתב לו בימים האחרונים כי אין בכוונתו לפעול להקמת היחידה בשל אי הסכמות עם האוצר. במכתב דרש ליברמן כי מנדלבליט ימסור את מכתבו לבית המשפט במסגרת התשובה שצפוי היועץ לתת לשופטים.

ביום שלישי, מנדלבליט הגיש לבג"ץ תשובה חריגה מאד בה ביקש כי השופטים יוציאו צו שיורה למדינה להקים את היחידה. למרות בקשתו המפורשת של שר הבטחון, מנדלבליט לא צירף את מכתבו לתשובה ולמעשה העלים מהשופטים מידע עובדתי מהותי הנוגע לעמדת שר הבטחון, המשיב המרכזי בעתירה.

שני התושבים ראו את תשובת מנדלבליט לבג"ץ ולא הבינו כיצד העניין הפרטי של עתירתם קשור לנושא הקמת יחידת האכיפה. הם כתבו לשופטים כי הם מבינים שעל גבם מתנהלת מחלוקת שאינה קשורה אליהם ולכן הם הודיעו כי הם מוחקים את העתירה.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה רואים בחומרה רבה את הצעד של היועץ המשפטי לממשלה ובעקבות כך פנו לראש הממשלה ולשרים הבכירים וכתבו: "נדהמנו לראות כי דוקא מי שאמון על מערכת אכיפת החוק והמשפט המנהלי, מתיר לעצמו לפעול בדרך אגרסיבית כל כך מול שרי הממשלה, תוך ניצול סמכותו כמייצג המדינה בערכאות לשם קידום עמדתו אשר אין השרים מקבלים אותה משיקוליהם הם".

עוד כתבה התנועה: "אנו מבקשים מכם להפעיל את סמכותכם ולהורות באופן מיידי ליועץ המשפטי לממשלה להודיע לבג"ץ על בטלות הודעתו".

מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה יהודה עמרני אומר כי "התנהלותו של מנדלבליט חמורה ביותר משום שלא מדובר רק בהבעת עמדה ההפוכה מעמדת הממשלה, אלא גם בהסתרת מידע עובדתי מבית המשפט ובניסיון לרתום את המונופול על הייצוג לטובת כפיית תפיסתו הניהולית של היועץ על שרי האוצר והביטחון, תוך דילוג על מנגנוני ההכרעה הממשלתיים".