המטפלת
המטפלתצילום: סרטי נחשון

זה כבר הפך להיות טרנד לאחרונה. סרטים על מטפלים ומטופלים בסגנונות שונים.

לא מכבר צפינו בסרט "מחוברים לחיים" המספר על אדם שבעקבות תאונת מצנח, שוכר כמטפל ביתי את האדם הכי פחות מתאים לעבודה, זה המשיך עם "ללכת בדרכך", סיפור חיים של בחור שהפך באחת מאיש מצליח לנכה על כיסא גלגלים ועל בחורה שכל חייה הם נתינה למען הזולת ועכשיו בא הסרט החדש "המטפלת" ומציג תמונה שרעיונה דומה אך שונה.

סר מייקל גיפורד (בריאן קוקס) הוא שחקן שייקספירי מבוגר, שימי תהילתו מאחוריו. הוא מסתגר באחוזה הכפרית שלו, מקווה שיניחו לו לנפשו. משפחתו מתעקשת שהוא צריך עזרה וכך נכנסת לחייו דורותיאה (קוקו קניג) מהגרת הונגריה עם חלומות משלה להיות שחקנית.

סר מייקל רודה בה, כפי שעשה לשורה ארוכה של מטפלות שבאו לפניה, אבל אהבתם המשותפת לשייקספיר וליצירה המלט, מתורגמת בהדרגה לידידות לא צפויה.

הדרמה הקומית המהנה של הבמאי הישראלי/הונגרי יאנוש אדלני מציגה את בריאן קוקס בתפקיד שהוגדר כתפקיד חייו. קוקס מגיש הופעה כובשת כשחקן אגוצנטרי להפליא שמתריס כלפי בגידת הגוף. השחקן עצמו היה שותף לכתיבת הנאום הנהדר שגיפורד נואם במהלך הסרט.

"המטפלת" הוא גם הסרט האחרון בו נטל חלק רוג'ר מור, כשהרעיון לשלב את רוג'ר מור בסרט בתפקיד עצמו, היה של התסריטאי השותף, טום קינינמונט, שעבד עם מור בעבר. הוא שלח למור את התסריט וביקש ממנו לצלם את הסצנה. מור נעתר והצוות נסע לשוויץ לצלם את הסצנה לסרט.

ויש גם סיפור מעניין.

בשנת 1976 נאלץ הבמאי, אדלני לצאת לגלות. הוא יצא מהונגריה ב-13 ליולי – 41 שנה אחר כך באותו יום יוצא הסרט לאקרנים בישראל.

ומה היה מקור ההשראה לסרט? לבמאי יאנוש אדלני שתי תשובות. ראשית, הוא איבד את אבא שלו לא לפני זמן רב ואחריו את אחיו "אבי" הוא מספר לנו בדירתו בתל אביב, "סבל מבעיות רפואיות והיה בן 83, אבל אחי, איש קול בטלוויזיה הישראלית עם הכרה לאומית, עזב את עולמנו בגיל 58 בלבד, אחרי 6 שנים של סבל. ההתמודדות בת השנה של אבי עם החיים והמוות, שכללה ביקורים רבים בבית חולים, נחרט בזיכרוני כקומדיה עם שתי מערכות. לא רק ה"ההנאה שלנו", אלא ההנאה של השותפים שלו לחדר בבית החולים.

זה גם אפשר לנו להביט בפנים של המוות ולצחוק. אנחנו היינו השמן והרזה של האגף בבית החולים. למרות שלא ציטטנו את שייקספיר כמו שעושים בסרט סר מייקל ודורותיאה, היו הרבה שורות מצחיקות שלמדתי בילדותי: "הנה עוד איזה בלגאן שהכנת אותי אליו" ושורות נוספות.

שנית, על אף שזה היה כבר לפני שנים, גם אני עזבתי את מולדתי, את המקצוע שלי, בתחילתה של קריירה כיוצר קולנוע צעיר, וכפיתי על עצמי חיים ללא שורשים כפליט פוליטי".

הסרט הוא סוג של מבט כפול. מחד, המנהגים והנוף האנגלי והאחר דרך עיניה ה"זרות" של דורותיאה שבאה ממדינה קומוניסטית על כל מאפייניה.

המבט מבפנים נבנה בפרטי פרטים על ידי הסופר המוכשר גילברט אדיאר והשותף שלו שנים רבות טום קינינמונט, שבנוסף לכל הדברים שהם הביאו לשולחן, הצליחו להבטיח שנמנע מכל רגשנות. תלוי בכם ובאופייכם. ראיתי לא מעט שהזילו דמעה גם בחושך.

סרט מהנה, מלמד ומביא את הסיפור של הורים מתבגרים ומטפל או מטפלת לצדם.

המטפלת 89 דקות בכיכובם של בריאן קוקס וקוקו קניג.