מציע מימון. ח"כ דודי אמסלם
מציע מימון. ח"כ דודי אמסלםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

וועדת השרים אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם לפיה המדינה תממן את קמפיין הפריימריז של המועמדים.

המתנגד היחיד להצעה בוועדה היה שר החקלאות, אורי אריאל. ההצעה תעלה בשבוע הקרוב לקריאה טרומית במליאה.

לדברי ח"כ אמסלם, "מערכות הפריימריז הרבות שנערכו בישראל מאז 1992 מלמדות כי לצד היתרונות הרבים הנובעים משיטה זו, השיטה סובלת גם מליקויים ומכשולים רבים. אחת הביקורות הנוקבות ביותר הנוגעות לקיום שיטת הפריימריז, נוגעת להיבטים הכספיים של הפריימריז, לרבות מימון, קבלת תרומות והגבלת הוצאות".

"שיטת הפריימריז כרוכה בהוצאות רבות על מועמדים המבקשים להתמודד בבחירות אלו ולכן, שיטה זו מעניקה יתרון למועמדים בעלי אמצעים. מועמד אשר רוצה להתמודד בפריימריז, יצטרך להשקיע בכך עשרות ואף מאות אלפי שקלים. בהיעדר מימון ציבורי להתמודדויות פנים-מפלגתיות, הדבר מעניק יתרון למועמדים אמידים או לכאלה שיש ביכולתם לגייס כספים רבים, ובכך מונע ממועמדים שידם אינם משגת, להתמודד בבחירות אלו", הוסיף והסביר אמסלם.

לדבריו, תלותם של מועמדים בבעלי הון לשם קבלת תרומות יוצרת קשר לקוי בין בעל ההון לבין נבחר הציבור אשר קיבל ממנו תרומה נדיבה במהלך מסע הבחירות, ולכן עלול לחוש כלפיו מידת מה של מחויבות לאחר היבחרותו.

מטרת ההצעה היא להתמודד עם הקשיים המפורטים ולקבוע מנגנונים שונים להתמודדות עם קשיים אלו. בראש ובראשונה מוצע לקבוע כי מועמד לבחירות מקדימות, שהוא נבחר הציבור, כגון ראש הממשלה, שר, סגן שר או חבר הכנסת, לא יקבל כל תרומה למימון התמודדותו בבחירות המקדימות לתפקידים כאמור. לצד איסור זה, הצעת החוק יוצרת מנגנונים נוספים הבאים לסייע למועמדים לממן את התמודדותם בבחירות כאמור.

מנגנון ראשון הוא מנגנון של הלוואה מאוצר המדינה. כל מועמד, לרבות מועמדים שאינם נבחרי הציבור, יהיו זכאים להלוואה מאוצר המדינה לשם מימון התמודדותם בבחירות המקדימות לשמש כמועמד המפלגה לתפקיד ראש הממשלה, שר סגן שר או חברי הכנסת. מועמדים שייבחרו כחברי הכנסת בבחירות לכנסת הסמוכות אחרי הבחירות המקדימות, לא יצטרכו להחזיר את ההלוואה, וזו תיהפך למענק.

מנגנון נוסף הוא מנגנון של מימון מאוצר המדינה. מועמד שהוא נבחר הציבור יהיה זכאי למימון הבחירות המקדימות, בשיעור של 80% מתקרת ההוצאות הכוללת החלה עליו לפי הוראות החוק. הצעת החוק אף קובעת הוראות שונות לעניין זה, כגון התנאים לתשלום המימון ואופן התשלום.