מקרון ונתניהו. היום
מקרון ונתניהו. היוםצילום: חיים צח / לע"מ

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, השתתף היום (ראשון) יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטקס לציון 75 שנה לגירוש יהודי צרפת למחנות ההשמדה שנערך בפריז, בירת צרפת.

בנאומו במהלך הטקס אמר מקרון כי הוא הוא מכיר באחריותה של צרפת לגירוש היהודים למחנות ההשמדה הנאציים בחודש יולי 1942.

"זו אכן הייתה צרפת שארגנה את המצוד ואת הגירוש של היהודים", אמר מקרון בטקס הזיכרון שנערך באיצטדיון אליו כונסו 13 אלף יהודי פריז על ידי משטרת צרפת לקראת שילוחם למחנות ההשמדה.

"יש כאלה שטוענים שווישי לא היתה צרפת", ציין מקרון. "נכון שווישי לא היתה כל צרפת, אבל היא היתה הממשלה והממסד הצרפתי והיא האחראית לגירוש יהודי צרפת, ולא הגרמנים".

"נוח וקל לנו לראות בווישי משהו שבוצע על ידי סוכנים זרים אבל זו היתה המציאות. אי אפשר לבנות גאווה על שקר", הוסיף.

מקרון יצא נגד הכחשת השואה והאנטישמיות בצרפת כיום, והוסיף כי האנטישמיות והגזענות לבשו צורה חדשה בצרפת. הוא אף טען כי יש להתנגד לקולות אנטי-ציונים או אנטי-ישראלים, "זה סוג חדש של אנטישמיות".

נשיא צרפת לשעבר, ז'אק שיראק, היה המנהיג הצרפתי הראשון שהכיר בפומבי באחריות צרפת לגירוש היהודים והתנצל עליו ב-1995. מקרון אמר בנאומו כי הוא בא "להעצים" את המחווה של שיראק.

נציין כי סוגיית אחריותם של הצרפתים לשילוח יהודי צרפת למחנות על ידי ממשלת וישי נתונה בויכוח ציבורי בתוך צרפת.

במהלך מערכת הבחירות האחרונה טענה מעומדת הימין הקיצוני לנשיאות צרפת, מארין לה פן, כי צרפת איננה אחראית לפעולות שביצע משטר וישי, זאת מאחר שצרפת היתה אז תחת "כיבוש זר".