ח"כ סמוטריץ' מדבר על תלונות השוואערוץ הכנסת

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) קרא להעביר חקיקה אשר תהפוך את הגשתן של תלונות כוזבות בגירושין לבלתי כדאית. בו זמנית, הציע לפעול גם לחיזוק התא המשפחתי, בכדי למנוע ככל הניתן מראש מצבי גירושין.

הוא דיבר בישיבת הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר, בשבוע שעבר, שהתכנסה תחת הכותרת "הטיפול בתלונות השווא: האם גברים שווים בפני החוק?"

"קודם כל אני חושב שעצוב שהחברה שלנו הגיעה למצב שבו צריך אומץ כדי לקיים דיון כזה", אמר. "מספיק לראות באיזה שיטות ניסו למנוע את עצם קיומו של הדיון. לא מה יהיה תוכנו של הדיון או מסקנתו – עצם קיום הדיון, מה לא ניסו ואת מי לא הפעילו ובאיזה סעיפים לא ניתלו רק כדי שהדיון הזה לא יתקיים, ומזל שיש פה פרלמנטרים שיודעים לעקוף את המכשולים האלה כך שהדיון הזה מתקיים".

"כשכל אחד או אחת יעשה לעצמו את מאזן הרווח וההפסד, מה הוא יכול להרוויח כתוצאה מהתלונה, ואיזה נזק... אנחנו חייבים לייצר נוסחה, שבה ההסתברות הסטטיסטית שהוא ייתפס, כפול העונש, שהוא או היא יקבלו – אז שתוחלת הנזק הזו תהיה גבוהה יותר מהתועלת שהוא או היא יעריכו שתצמח לו מזה", הסביר ח"כ סמוטריץ'.

"גירושין זה לא סיטואציה ולא טובה לאף אחד משני הצדדים, וחובתנו כמחוקקים לוודא שגם סיטואציות מורכבות מתנהלות בתוך מערכת של כללי משחק מאוד מאוד ברורים של הגינות, של יושר", הוסיף. "לא תמיד אפשר לבוא בטענות אל בני הזוג שנמצאים עכשיו במערכת אמוציונלית מאוד מאוד קשה, אפשר רק להעריך אנשים שמתעלים על עצמם ומצליחים גם מערכות כאלה לנהל בצורה הגונה והגיונית, אבל אנחנו לא יכולים לבנות על זה".

"אני אומר לחברי חברי הכנסת שאנחנו חייבים להתניע מהלך של חקיקה בעניין", פנה ח"כ סמוטריץ' לחבריו מסביב לשולחן. "הוא לא יהיה קל – וזה קשור לפתיח, אמרנו שמצריך הרבה אומץ בכדי לנהל דיון כזה – למרות שאני מתקשה להבין איך מישהו בכלל בבית הזה יוכל להצביע נגד חוק כזה ולהצדיק את המשך המצב הקיים שבו נותנים לגיטימציה להגשת תלונות שווא. כמעט הייתי אומר שמעודדים את זה, כי פרצה קוראת לגנב... אנחנו כמעט גורמים לנשים ואנשים להשתמש בכלי החמור הזה".

לבסוף, הוסיף: "אני חושב שחשוב מאוד מאוד שנתעסק בלחזק את מוסד התא המשפחתי... אני חושב שכחברה, כתרבות, כאמירה, אנחנו כחברי כנסת צריכים להשקיע הרבה מאוד מחשבה באיך מחזקים את מוסד התא המשפחתי במדינת ישראל, ואיך דואגים שכמה שיותר בתים ימשיכו להתקיים ולא נגיע לסיטואציות שבהן צריך לסתום פרצות במסגרת הליכי פירוק".