סדרת חינוך
סדרת חינוךצילום: צביקה מור

לחיות ביחד עם הפרעת הקשב – חלק ב

בראשית הדברים, ברצוני להודות למגיבים הרבים על עצם ההתעניינות, על התגובות והבקשות להרחבת היריעה בנושא הנידון. תודה רבה לכולכם! ולמי שמצטרף אלינו עכשיו, אני ממליץ בחום לקרוא קודם את הפינה הקודמת שלנו כאן ב"סדרת חינוך".

אחרי שראינו שהפרעת הקשב מקיפה את החיים כולם, עד מאה ועשרים, הרי שגם הזוגיות מארחת את הפרעת הקשב, וללא למידה ועבודה אישית וזוגית, ניתן לומר שהאורחת מאד לא רצויה בלשון המעטה.

"תהיה איתי רגע"

"אני רוצה בן זוג ולא עוד ילד בבית"

"היא כל הזמן מרוכזת בעצמה ולא אכפת לה ממני"

"אני מוצאת את עצמי כועסת עליו כל הזמן"

"אני מרגישה שכבר לא אוהבת אותו"

"כמה פעמים ביקשתי ממנו לטפל בברז הדולף. 5 דקות עבודה"

"הוא החליף 3 מקומות עבודה בשנתיים האחרונות"

"עם כולם היא שמחה וזורמת, רק לא איתי"

את קריאות ה"הצילו" האלה שמעתי מבני זוג שהגיעו מבחינתם לקצה היכולת והסבלנות. המכנה המשותף לכולם היה חוסר הבנה של ההפרעה או הכחשתה וחוסר טיפול מתאים בתסמיניה.

שורש הבעיה נעוץ בעובדת היותה של ההפרעה "הפרעה שקופה". לא מדובר על לקוי שמיעה או חולה דיאליזה. מדובר על אדם בריא ומתפקד, שלא ניכרים על גופו שום סימנים של קושי או מחלה. כאן ניתן להתבלבל בקלות ולשייך את הביצועים הלקויים לבחירה של בן הזוג להיות עצלן, להקטין ראש, לברוח מאחריות, לשקוע בעצמו, להיות בחוסר תאום עם המצב ודרישות החיים והחברה, לא לעמוד בזמנים, לא להתאמץ מספיק ועוד.

המודל "המוסרי" הזה, ששופט את בן הזוג בלי לחשוב על גורם אובייקטיבי לבעיה, מכניס את הזוגיות למעגל רגשות שליליים, תסכולים, האשמות ומריבות אינסופיות עד חלילה לגירושין רגשיים או גירושין בפועל.

האם ניתן לחיות לצדו של בן זוג עם הפרעת קשב? ועוד איך! האם ניתן לחיות בזוגיות עם הפרעת הקשב וליהנות מהיתרונות הרבים של ההפרעה? כמובן!

אז מאיפה מתחילים?

אם אתם חתן וכלה לקראת חתונה או זוג צעיר וטרי שכבר מודע להפרעה וגרורותיה, להלן סדר פעולות כללי למען התחלה חלקה יותר של החיים המשותפים, או לצמצום הפערים ביניכם כבר בראשית הדרך המשותפת:

1. ללמוד ללא הרף על הפרעת הקשב בכלל ועל זו של בן הזוג בפרט. לקרוא ספרים, להירשם לדיוורים חינמיים באתרי אינטרנט של מומחים בתחום (למשל, אתר "קשבים"), לשמוע הרצאות ולהתייעץ עם מומחים.

2. מתוך הלמידה וההתעניינות מבינים שמקורות ההתנהגות של בן הזוג הם נוירולוגיים-ביולוגיים. הוא לא אשם. הוא גדל לתוך הפרעת הקשב ואינו מכיר עולם אחר. מתרגלים להתייחס בסלחנות והבנה לבן הזוג.

3. מתוך ההבנה והסלחנות, מצליחים להיות חברים יותר טובים – מה שמאפשר את השמחה הטבעית בזוגיות וממנה לדיבור ולמידה משותפת על ההפרעה שבבית. זו לא ההפרעה שלו או שלה אלא של שנינו, כמו כל דבר בחיים המשותפים שלנו שהוא של שנינו: הלימודים והעבודה שלו ושלה, המילואים שלו. משפחת המקור שלו ושלה, חברי המשפחה וכמובן הילדים.

4. לאחר שלומדים ומתייחסים להפרעת הקשב כחברים התומכים זה בזה, מייצרים שפה משותפת לאור ההפרעה. לומדים לדבר בשפה שעוקפת את ההפרעה ומאפשרת ביצועים טובים יותר במחרב החיים המשפחתי: הזוגיות, גידול הילדים, הטיפול בבית ושאר מעגלי החיים. מדובר בשפה עניינית שחותרת לפתרונות. שפה זו מרבה להשתמש, למשל, בשאלות של "מה" ו"איך" במקום ב"למה". היא שפה מבררת, מקדמת, מזמינה לחשיבה ולבחינת אפשרויות. במקרה של כשל ביצועי היא לא תעסוק במה שהיה או לא היה אלא במה שיהיה, באיך להימנע בפעם הבאה, במה יעזור לזה להצליח. זו שפה שעוסקת הרבה בתכנון וחשיבה עתידית ובונה את הדרך לביצועים מיטביים.

5. אצל חברים טובים יש הומור וזרימה. בכל מקרה תצטרכו להתמודד עם הפרעת הקשב ולחתור לפתרונות משותפים, אז יש לכם רק שתי אפשרויות: או שתהיו קרבנות של הפרעת הקשב ותבחרו באומללות על מר גורלכם, או שתשלימו עם קיומה, תחייכו אליה ואחד אל השני, שלבו יד ביד, תשאלו את עצמכם "מה הלאה", ותבנו גשר נוסף ביניכם והכל בשמחה, בחיוך ובהומור.

6. במיוחד לבן הזוג ללא הפרעת הקשב: כדאי מאד לחשוב ולהתמקד ב"מוצרים" הטובים של ההפרעה. להלן כמה יתרונות המוכרים אצל אנשים עם הפרעת קשב: שמחה וזרימה (כשיש היפראקטיביות), יצירתיות, רגישות, יכולת לסלוח בקלות, יכולת לעסוק בכמה דברים במקביל, אנרגטיות (בעיקר אצל ההיפראקטיביים), אמפתיה וחיבור לאנשים, התלהבות, חוזק נפשי (בעקבות האתגרים הרבים שבחייהם), נקודות מבט שונות ועוד. נקודה נוספת עבור "בן הזוג של" היא התמיכה מהסביבה. לא להתבייש לבקש תמיכה מחברים ובני משפחה כשאפשר. לקחת זמן בשבוע לחוויה אישית ומילוי מצברים.

7. לקיים משוב תמידי ואפילו מידי יום כדי להתקדם לנוסחות ההצלחה בכל תחום ותחום. חשוב ביותר להקפיד על 10 דקות של שיחה זוגית יומית שמטרותיה: שיתוף, הקשבה ולמידה.

אם אתם זוגות ותיקים יותר, וכבר שנים חיים יחד עם ההפרעה, ללא ההבנה והטיפול המתאימים, קרוב לוודאי שכבר הצטברו אצלכם משקעים שליליים רבים במשך השנים. אם עדיין יש בכם אהבה ותקוה לחיים טובים יותר, זה הזמן ללכת לטיפול זוגי המותאם לזוגות עם הפרעת קשב ודווקא טיפול כזה שמכיר היטב את החיים בצילה של ההפרעה ויודע לדבר בשפה מתאימה ויודע למצוא פתרונות מתאימים.

בפינתנו הבאה נעסוק בהצעות והדרכות מעשיות לבניית תקשורת נכונה עם בן זוג שלו הפרעת קשב.