תומרקין לצד הפסל טיבור שהוצב בהיכל המשפט בת"א
תומרקין לצד הפסל טיבור שהוצב בהיכל המשפט בת"אצילום: דוברות מערכת בתי המשפט

אירוע השקה לכבוד הצבת פסליו של האמן השנוי במחלוקת יגאל תומרקין בבית המשפט המחוזי בתל אביב נערך ביום חמישי האחרון במעמד מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר.

חמש מיצירותיו של האמן יגאל תומרקין הוצבו לאחרונה בבתי המשפט השונים ברחבי הארץ: בהיכל המשפט המחוזי בתל אביב, בבית משפט השלום בירושלים ובבית משפט השלום באילת.

הפסלים: "טוטם", שיפוט משפחתי", "דיאלוג", "טבור" ו"מתח גבוה", הינם פסלי ברזל אותם יצר האומן בסטודיו במושב בורגתה.

מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, אמר בטקס כי "הפסלים אשר הוצבו בבתי המשפט משקפים סיטואציות שונות ומורכבות של מהלך החיים כדוגמת "דיאלוג", "מתח גבוה" ו"שיפוט משפחתי".

האמן יאיר גרבוז נשא אף הוא דברים בטקס, "בית המשפט מייצג את הצדק, תומרקין והאמנות שלו מייצגים את הפואטיקה – השילוב בין השניים מהווה צדק פואטי".

עוד אמר גרבוז, "תומרקין הכניס ליצירתו פוליטיקה וחברה והומור וגרוטסקה והרבה מאוד אקספרסיה. הוא הביא לארץ את הקולאז' ואת האסמבלאז' הראשון פירושו הדבקת חומרים דו-ממדית לרבות צילומים עיתונים והדפסות והשני פירושו הדבקת חומרים תלת- ממדיים כלומר פסלים ותבליטים הבנויים מצירופי חפצים מצויים ומחלקיהם".

"להציב יצירות של תומרקין במבני ציבור זה להכיר ביסודות של האמנות המקומית ולאפשר ולסייע להיסטוריה המקומית להיכתב ולהראות", הוסיף גרבוז.

תומרקין נחשב לפסל מוערך בשדה האמנות הישראלית, אך נודע בציבור לא מעט בשל התבטאויות קשות ושנויות במחלוקת.

כך למשל עוררה סערה אמירתו לפיה, "כשאני רואה את החרדים אני מבין את הנאצים שרצחו אותם בשואה".