אין מים בברז
אין מים בברזצילום: istock

משבר המים בשומרון חוזר. תושבי קדומים, שבי שומרון ויצהר וברקן סובלים מאי אספקת מים סדירה.

על פי הערכות מחסור המים בבריכות המרכזיות עומד על בין 15,000 ל 20,000 קוב מים למרחב שומרון ובנימין הן לישובים הישראלים והן לישובים הערבים באיזור.

נכון לעכשיו 15 מיכליות מים עושות דרכן לישובים אולם פתרון לטווח הארוך לא קיים. כזכור גם בקיץ האחרון סבלו ישובי השומרון ובנימין ממחסור במים.

לאחר מאבק שהוביל ראש מועצת שומרון יוסי דגן התגייסו שר התשתיות יובל שטייניץ וסגן שר הבטחון הרב אלי בן דהן לפתרון הבעיה ואכן בסוף הקיץ האחרון נחנך קידוח אריאל המספק 5000 קוב מים ביום.

הפעילויות הללו הורידו באופן משמעותי את היקף מצוקת המים באזור אולם כאמור היא לא נפתרה לחלוטין וזאת משום שהגורמים האחראיים לא התגייסו לקידום מהיר של הקמת תשתיות המים המשמעותיות לאיזור.

ביניהם קו המים המשמעותי ביותר האמור לספק מים לכל האיזור ומתוכנן לצאת מנווה ירק ולהגיע עד שער השומרון. בשבועיים הקרובים אמורה להסתיים הנחת קו מים על ציר 446 אולם גם הוא אף שיקל על המצוקה לא יפתור אותה מכיוון שהקו מסוגל לספק במקסימום בין 3500 ל 4000 קוב מים ביום.

יוסי דגן אמר, "אי אפשר להשלים עם כך שמאות משפחות שוב מוצאות עצמן הקיץ הזה שותות מים מבקבוקים וממכליות מים המובאות במעלה ההר ממש כאילו חזרנו לראשית ימי המדינה.

המדינה צריכה לשים את כל כובד משקלה על הקמת תשתיות המים המרכזיות שאמורות לספק מים באופן מסודר למאות אלפי אזרחי המדינה המתגוררים באיזור וכן לערביי הסביבה הזקוקים לתשתיות האלו באותה מידה. ישנם ארבעה פרוייקטים מרכזיים שלא מקודמים ונתקעים בדרגים פקידותיים בגופים האחראיים לכך. זו שערורייה ואני קורא לכל הרשויות לרתום את עצמם עד שנראה שופלים עולים להניח תשתיות מים ראויות ולא מכליות מים במעלה ההר".