מנסה לחמם אווירה. ראאד סלאח וחברים
מנסה לחמם אווירה. ראאד סלאח וחבריםצילום: יוסי זליגר. פלאש 90

הסכמה לא שגרתית בין ישראל ירדן והרשות הפלשתינית נוגעת לגורם הדומיננטי ביותר בהר הבית – התנועה האיסלאמית.

כדי להכיר את הנתונים והאירועים האחרונים שקיימה ומקיימת התנועה במתחם ההר שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מאור צמח, יו"ר תנועת 'לך ירושלים'.

"התנועה האיסלאמית השתלטה בכמה צורות ואופנים על הפעילות ועל מה שקורה בהר", אומר צמח ומציג מספר דוגמאות מהעת האחרונה:

"פופולארי לומר שהוואקף מלבה את ההסתה, אבל צריך להבין שהוואקף הוא ארגון פרו ירדני. ישראל חיזקה אותו כשנתנה עוד מאה תקנים של שומרים מול ההתחזקות הטורקית על ההר, התחזקות שמזרימה מאות מיליוני שקלים למזרח העיר, בין השאר דרך עמותות של התנועה האיסלאמית. מה שקרה בפועל הוא שהשומרים שגויסו הם פלשתינים ולא ירדנים, חלקם מזוהים עם הרש"פ".

"אחד מראשי ארגוני השומרים של הוואקף הוא שהולך עם דגלי פלשתין על החולצה שלו, וכך רוב המאבטחים שהולכים עם סמל של דגלי פלשתין. ברמדאן האחרון הוא השתתף בפגישות ברמאללה להיערכות לקראת התפילות הגדולות ברמאדן. הם ערכו תרגילי חילוץ והצלה אזרחים עם ווסטים של הרש"פ, הם מביעים דעות קיצוניות. כך שלמעשה הוואקף הוא אמנם לכאורה זרוע ירדנית אבל בפועל הוא פלשתיני ובשקט בשקט הוא זרוע של התנועה האיסלאמית".

מוסיף צמח ומציין כי התנועה האיסלאמית הוצאה אל מחוץ לחוק בעקבות עצרות שקיימה על ההר תחת הכותרת 'אל-אקצה בסכנה', אך בפועל הפעילות ברוח זו נמשכת, גם אם לא בהר עצמו. "ראאד סלאח וסגנו אל-חטיב קיימו הרבה מאוד עצרות עם גורמים של התנועה האיסלאמית תחת הכותרת 'אוהבי אל אקצה' במקומות שהם לא הר הבית אבל המיקוד הוא הר הבית. לשם מכוון ראאד סלאח".

בדבריו מזכיר ומדגיש צמח: "יכול להיות שיגידו כלפי חוץ שהם לא נגועים בטרור, אבל ראינו שהסתה והטפה מובילים גם לטרור. התנועה מטיפה ללאומנות איסלאמית. האבסורד הוא שהם יצאו אתמול בקריאות שבהן פעם ראשונה אחרי 48 שנה לא הייתה תפילה מוסלמית על ההר. המשמעות היא שישראל שמרה על חופש הפולחן על ההר, כך שבהפוך על הפוך זו נקודה לטובתה של ישראל".

"בסופו של דבר יש כאן מבוכה מאוד גדולה. התנועה האיסלאמית צועקת שאל-אקצה בסכנה, אבל לא רואים היסחפות בעולם הערבי לצאת נגד ישראל. המגנומטרים יישארו בשטח ואם ירצו יכנסו ואם לא יישארו בחוץ. אין לחץ על מדינת ישראל שצריכה לנהוג במקום עם הכלים הריבוניים שלה. במקום שבו יש ריבונות אין טרור. אין סיבה שלא יהיו מגנומטרים ובדיקות ביטחוניות בהר הבית כמו שלהבדיל מאות אלפי מתפללים עוברים בדיקות בדרך לכותל המערבי המאובטח על ידי כוחות הביטחון".