אילוסטרציה. נתב"ג
אילוסטרציה. נתב"גפלאש 90

ועדת הפנים של הכנסת דנה היום (שני) על מפגעי הרעש מנמל התעופה בן גוריון.

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) תהה בדיון "כמה שנים יעברו עד שתקבלו החלטה על שדה תעופה משלים לנתב"ג? אולי נביא את הבן שלי שיעקוב, כי אני כבר לא אהיה פה".

מוטי שמואלי, מנהל אגף תשתיות ברשות התעופה האזרחית, השיב "אם יוחלט על רמת דוד נעשה מאמצים לתכנן את השדה".

בדיון עלתה גם אפשרות טכנולוגית להקל על סבלם של תושבי הסביבה ולא להכביד על אחרים, אך לדבר שמואלי "הנתיב הזה קיים ומשתמשים בו, אבל במידה מוגבלת מטעמי בטיחות. זה גם קשור לנוחות הפעלה. זה לא פינוק. הסכנה היא בגלל שבמסלול הזה הפניה מאד מאוחרת ונוצר מצב שכלי הטיס לא מספיק מיוצב.

''מנסים לבדוק איך לשנות את הפניה. זה קטע קצר מדי. אין נחיתות בלילה באופן סדיר ושוטף ולא בשבתות וחגים. אין חריגות בכלל. יש ועדה מקצועית שבודקת וגם אנו בודקים את רש"ת איך הם עומדים בהנחיות שלנו", פירט שמואלי.

שלום בן משה, ראש עיריית ראש העין, סיפר בדיון "בעולם הגדול נוחתים בזוויות יותר קשות. צריך לאמן את הטייסים. כל זה אפשר. אל על היא אחד הגורמים המקשים כי נוח להם המצב הקיים. אם יחליטו ללכת על המסלול הצפוני נקל על 300,000 תושבים".

בנימין ברמן מקיבוץ בארות יצחק סיפר כי "לפני שקבעו את מגבלות הרעש, רצו ב-1979 להעביר את בארות יצחק. זה נפל בממשלה. אני מבקש לקדם את השדה המשלים ועד אז למצוא דרך להתקיים. יהיה רעש אבל במידה שאפשר לחיות אתו".

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם הסביר כי "יש שדה תעופה קיים ויישובים סביבו. זה נתון. טוב, רע, קשה או לא, זו המציאות. בערבה חם, בירושלים יש בעיות ביטחון וליד נתב"ג יש רעש. העניין הוא שנתב"ג נבנה כדי לקלוט 16 מיליון נוסעים והיום כבר יש 20 מיליון. חייבים לבנות שדה נוסף במתחם אחר. זה נקבע בתמ"א ובכל יום שהמדינה לא מקדמת את השדה החלופי היא עוברת על החוק".

שמעון סוסן, יו"ר מועצת חבל מודיעין, סיפר כי "יש עבירות על התמ"א. יש ניסיונות חוזרים להפר את התמ"א בלי ללכת בדרכים המקובלות".

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, הגיב: "נכון שיש יישובים שקמו אחרי התמ"א. ונכון גם שהמטוס חייב לנחות במקום כלשהו. אם אף אחד לא יתן לו לנחות לידו, בסוף הדלק ייגמר והוא ייפול".

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם סיכם את הדיון וקבע כי "אין פתרון בשלב הזה. לכן אני מציע שרשות התעופה האזרחית תיזום פגישה עם התושבים שרק רוצים לישון בלילה כדי לקום למחרת לעבודה. השדה החלופי יתחיל לפעול בעוד 40 שנה ועד אז הם צריכים לחיות. ננסה לצמצם את הבעיה. תציעו להם חלונות ממוגני רעש. אם אתם או מנכ"ל רשות שדות התעופה הייתם גרים שם הייתם מבינים שזו בעיה אנושית".