עומר חאדר בשחרורו, 2015
עומר חאדר בשחרורו, 2015צילום: רויטרס

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, החליט להעניק כ-8 מיליון דולר (10.5 מיליון דולר קנדי) לעומר חאדר.

חאדר, בן 29, שהיה מחבל בשורות הטליבאן, ריצה מאסר בגין השלכת רימון שהרג חייל אמריקני וגרם לחייל אחר לאבד עין.

חאדר נולד בקנדה, לאב שהיה היה מקורב אל אוסמה בין לאדן. האב עבר עם משפחתו לאפגניסטן והצטרף לשורות הטליבאן. כשארה"ב תקפה את עיראק ואפגניסטן לאחר הפלת מגדלי התאומים, חאדר – שהיה אז בן 15 – הצטרף ללחימה. הוא נלכד והועבר לכלא האמריקני בגואנטנמו, שם היה האסיר הצעיר ביותר.

ב-2010 נשפט חאדר למאסר של שמונה שנים, לאחר שהודה בהשלכת רימון יד שהרג חייל אמריקני – החובש קריסטופר ספיר – וגרם לחייל שני לאבד את עינו, בתקרית ב-2002. הוא הורשע בסעיפים שונים של פשעי מלחמה. חאדר זרק את הרימון בזמן שחיילים אמריקניים סרקו שטח בו התמקמו מחבלי טליבאן, לאחר שהופצץ מן האוויר. החיילים סברו שכוח האוייב הושמד ולא ידעו שחאדר ומחבל נוסף עוד היו בחיים.

כעבור שנים טען כי הודאתו הוצאה ממנו בעינויים. במסגרת עסקת הטיעון עמו, הועבר חאדר לקנדה ב-2012 לריצוי המשך מאסרו. הוא שוחרר ב-2015.

ב-2013 הגיש חאדר תביעה נגד הממשלה הקנדית בגין הפרת זכויותיו כאזרח קנדי, בכך שהועבר לכלא גואנטנמו ועבר שם עינויים שונים. ממשלת קנדה תחת טרודו העניקה לו כמחצית מהסכום שתבע, עוד לפני שבית המשפט פסק בעניין. סנגוריו של חאדר טענו שהיה ילד בעת שהשליך את הרימון ולפיכך אי אפשר להאשימו במעשיו, כפי שניתן היה להאשים בוגר. הם גם פרסמו הקלטות מחקירותיו בהם הוא נראה מתייפח.

ההחלטה לפצות את חאדר במיליונים עוררה ביקורת נרחבת וזעם, גם אצל קנדים שהצביעו עבור טרודו. בית משפט אמריקני פסק שחאדר חייב בפיצוי של 134 מיליון דולר לאלמנתו של קריסטופר ספיר, אך בית משפט בקנדה דחה את בקשת האלמנה להקפיא את נכסיו של חאדר.