שרן השכל
שרן השכלצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בכנסת תושק מחר (רביעי) שדולה חדשה המבקשת לקדם רפורמה בפעילות אונר"א, ארגון האו"ם לטיפול ממוקד בפליטים הפלסטינים.

בראש השדולה תעמוד חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד, עימה שוחחנו ביומן ערוץ 7.

על מטרותיה של השדולה החדשה אומרת השכל כי היעד הוא "לגייס, גם בקהילה הבינלאומית, אנשים שמבינים בצורך ברפורמה מעמיקה בארגון הזה".

לדבריה על גורמים בארץ ובעיקר בעולם להבין כי "הארגון הזה רק מנציח את הסכסוך. יש בו מערכת חינוך שמסיתה לאלימות ושנאה, עובדים בארגון אנשים שחלקם פעילי טרור. צריך להסביר שהכסף שמגיע לשם מגיע גם לפעילים האלה, כשבתי ספר של הארגון, בתי חולים ומוסדות הם כיסוי למחסני נשק ומנהרות טרור. נדרשת רפורמה מעמיקה ופיקוח צמוד ומבוקר של הקהילה הבינלאומית".

באשר לפיקוח הבינלאומי הנדרש מול אונר"א אומרת השכל כי "נדרש כוח אדם שהוא לא פלסטיני אלא כזה שמגיע ממדינות נייטראליות יותר ויודעות איך לעזור לקהילה הזו ולא להוביל אותה לאלימות".

לשם כך, היא אומרת, תפעל השדולה לגיוס מידע והפעלת לחץ על פרלמנטים וארגונים בעולם לקידום הרפורמה הדרושה. "נעבוד בשיתוף פעולה עם ארגונים שונים", אומרת השכל ומציינת כי לאירוע ההשקה שיגרה הזמנות לכלל השגרירויות והבולטות מאותן שהשיבו ובישרו שבכוונתן לשלוח נציגים לדיון הם ארה"ב ורוסיה. השכל מקווה ששגרירויות נוספות תצטרפנה לדיון שממנו יועבר מידע דרך השגרירויות למדינות השונות.

"הלחץ לא יבוא בעצמו. נצטרך לייצר את הלחץ. יש שדולה דומה בקונגרס האמריקאי", היא מציינת ומדגישה את ההישגים שאליהם הובילה השדולה האמריקאית המקבילה, ובראשם בלימת העברת תקציבים לארגון.

עם זאת נשאלה חברת הכנסת השכל אם בפני השדולה יובאו דברים של המצדדים בהשארת אונר"א על מתכונתו הקיימת. "אנחנו שומעים הרבה פעמים גם את אונר"א וגם ארגונים אחרים שמקושרים לשמאל המנסים להסביר את הלגיטימיות שלהם. השדולה נועדה להוביל לרפורמה. אני לא יודעת אם יגיעו ארגונים שתומכים בכך", היא אומרת ועם זאת מציינת כי בעוד יש הסבורים כי נכון לסגור לחלוטין את אונר"א הרי שקיים טיעון לפיו "הרש"פ לא מסוגלת לנהל את ענייניה בעצמה, ולכן דרוש גוף שיודע לנהל", ולנוכח גישה זו תובעת השדולה החדשה לייצר לגוף המנהל, קרי אונר"א, פרמטרים, מגבלות ופיקוח: "השאלה העיקרית היא כמה תקציבים באמת צריכים להגיע לשם. מי כוח האדם, כמה, איזה חומר לימוד יהיה שם וכו'".

לטעמה של השכל אין מקום לארגון מיוחד לפליטים הפלסטינים, ארגון בעל חוקים וכללים משלו המנציחים את הפליטות הפלסטינית הרבה מעבר למקובל בעולם.

כזכור, בשאר עולם פליטות מסתיימת שנתיים אחרי הגעת הפליט למדינה קולטת, כך גם פליטות אינה עוברת בירושה, ולעומת זאת באונר"א כללים אלה אינם תקפים ופליטים מ-48' לא רק שעודם מכונים פליטים למרות ששוכנו במדינות שונות, אלא שהגדרת הפליט שלהם עוברת מדור לדור ובכך הולך וגדל מספרם של הפליטים הפלסטינים במקום להצטמצם.

"אונר"א צריך להיכנס תחת ארגון הגג של הפליטים של האו"ם. אני לא חושבת שצריך ארגון מיוחד", אומרת השכל ומוסיפה כי אם בניגוד לעמדתה "המצב הולך להישאר כפי שהוא, הרי שנדרשת רפורמה בארגון".

בדבריה מזכירה השכל גם את התקצוב חסר הפרופורציה של אונר"א לעומת הארגון העוסק בכלל הפליטים בעולם. "אנחנו באחד ממשברי הפליטים הגדולים שהיו. בתקופה הזו כל הפליטים מכל העולם מקבלים סכום נמוך מאונר"א שמטפלת רק בפלסטינים. הסכום הזה בלתי הגיוני. כך גם כוח האדם – פי שלושה מכוח האדם שמטפל בכלל הפליטים".