סופה לנדבר
סופה לנדברצילום: מרים אלסטר - פלאש 90

ועדת העלייה והקליטה קיימה הבוקר (רביעי) דיון שבמסגרתו סקרה שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר את פעילות משרדה, תוכנית העבודה ותקציב המשרד.

יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) הסביר, "תפקידנו כוועדה הוא לבקר את פעילות המשרד, ולוודא שתקציבו אכן מגיע ליעדו בהתאם לתוכנית העבודה של המשרד".

נגוסה קרא לשרה לנדבר לקדם פתרון דיור ל-30 אלף הממתינים לדיור ציבורי שנמצאים בראש תור הממתינים.

חברי הוועדה קראו לשרה לפעול בתיאום עם משרד החינוך כדי לקדם הנגשת אולפן עברית אינטרנטי לעולים עוד טרם עלייתם לישראל.

"החזון שמוביל אותנו הוא הפעלה ותכלול מערך עידוד עלייה וקליטה המוכוון למימוש פוטנציאל חברתי, תרבותי וכלכלי של העולה תוך בניית פתרונות מותאמים לכל סוג אוכלוסייה בהתחשב בארץ המוצא, גיל, הרכב משפחתי, השכלה, ניסיון ומטען תרבותי של העולים", סיפרה לנדבר.

''אנחנו מנסים לתפור חליפת קליטה לכל עולה לפי מידתו. אנחנו מיצרים יותר ודאות וכך חסמי העלייה יורדים והעלייה מתגברת". עוד אמרה השרה כי המשרד ממלא את סל השירות לעולה החדש עם דברים רבים והודתה "גם אצלנו יש קשיים ובעיית הדיור היא בעיה של כל המדינה.

''אני רוצה את תשומת לב חברי הכנסת. עשיתי לא מעט דברים כדי לסייע בשיכון בלי שאני השרה הממונה על כך. צריכה להיות החלטה לאומית לגיוס משאבים לבנייה. משרד האוצר יחד עם משרד השיכון צריכים לתת פתרונות", הסבירה.

השרה לנדבר ומנכ"ל משרדה הדגישו בדיון את מהפכת המיתוג שעבר לדבריהם המשרד עם המוטו "הכל כדי שתרגישו בבית", וסיפרו על ההקלה בדרכי פניית העולים למשרד באמצעות מערכות ניהול תורים ממוחשבות, זימון תורים באינטרנט ובמובייל, מרכז מידע חדש רב ערוצי בשש שפות, דיגיטציה של השירות בשליחת וקבלת מסמכים ואתר מיוחד להוקרת אסירי ציון.

גם המנכ"ל וגם השרה ציינו כי היו הרבה הישגים בנושאי התקציב המשרדי שעומד על מיליארד ו-900 מיליון שקל, והשרה לנדבר העריכה כי באמצעות התקציב גם השנה יעלו ארצה כ-27 אלף עולים חדשים.

בהמשך התייחסה השרה לנדבר לסוגיית הדיור הבוערת והדגישה כי בנייה על קרקע חומה היא יוזמה שלה. "אני לא אחראית ולא יכולה לקחת על עצמי פתרונות דיור על כל המדינה וכל העולים. זה שאנו לוקחים יזמות זה חשוב אבל אנחנו לא אחראים על התנגדות שכנים ודיונים ממושכים בוועדות עירוניות. זה שאנחנו בונים זה לא מינוס זה פלוס".

מנכ"ל המשרד אלכס קושניר אמר "אתם צריכים להבין שאנשי המשרד הם לא אנשים שבאים סתם לעבודה. הם באים מתוך תחושת שליחות ואני בטוח שנגביר את המאמץ בחצי השנה השנייה ונוכל להציג את המשך ההישגים".

קושניר דיווח כי בחודש אוגוסט יש צפי לקבלת 6000 עולים מכל רחבי העולם והדגיש כמה הצליחה התוכנית לעידוד עלייה ליישובי הנגב והגליל מאז ספטמבר 2016. "1676 עולים נקלטו ביישובים כגון באר שבע, אילת, עפולה ונצרת עילית וזאת לאור מענקי הסתגלות של עד 20 אלף שקל למשפחה, מענק עידוד תעסוקה בגובה 6000 שקל וקידום למעסיקים בגובה 75% מגובה שכר מינימום לתקופה של 6 חודשים".

סמנכ"ל מנהל אגף קליטה בקהילה ולדימיר שקלאר דיווח כי בשנת 2016 תמך המשרד ב-36 עמותות בסכום של 3 מיליון שקל וכי בשנה הבאה הסכום יעלה ל-5 מיליון. "משנה הבאה יוכנסו גם תחומים חדשים שיהיו זכאים לתמיכה כגון מיצוי זכויות, התנדבות, העצמת השפה העברית וזהות יהודית."