ח"כ טרכטנברג
ח"כ טרכטנברגצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

השדולה לשוויון הזדמנויות לציבור החרדי קיימה היום (רביעי) דיון בכנסת אודות התכנון העירוני לטובת הציבור החרדי.

את הכנס יזמו ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) וח"כ רועי פולקמן (כולנו) העומדים בראש השדולה. במהלך הכנס הוצגו עמדותיהם של חברי כנסת, משרדי האוצר והשיכון, נציגי ציבור החרדי, המכון החרדי לחקר מדיניות והמכון לדמוקרטיה העוסקים בתחום ועוד.

במהלך הדיונים הציג ח"כ טרכטנברג נתוני סקר שערך הסוקר קלמן גייר, לפיהם 42% מהציבור החרדי מעדיף להתגורר ביישוב מעורב עם אפשרויות תעסוקה מגוונים, 62% מהחרדים מתקשים למצוא עבודה במקום המגורים הנוכחי שלהם ונתון לפיו 58% מהציבור החרדי מעדיפים שלא להתבדל.

"החברה מורכבת ממגזרים שונים וצריך לחיות ביחד", אמר ח"כ טרכטנברג. "הרבה חילונים רוצים להשאיר את החרדים רחוק מהעין רחוק מהלב, והרבה חרדים מוכנים להשתלט על שכונה ו'להעיף' את החילונים, אך אוי לנו אם נמשיך בדרך ההתבדלות. אנחנו חיים ברגע של מפנה, השדולה הזו ומי שעומד בראשה מעידים על המפנה, הצעירים ששמענו פה מעידים על המפנה.

"אם לא נכיר אחד את השני זה יגביר את הדעות הקדומות, הפירוד והשסעים בעם. עלינו להתנגד בצורה חריפה להקמת ערים חרדיות נבדלות חדשות. צריך לגייס את כל הציבורים להשמיע קול ברור נגד זה כיוון שההתבדלות היא אסון חברתי למדינת ישראל. כדי לשנות את ההתנהלות של ראשי ערים שמתנגדים לשכונות חרדיות צריך שמדינת ישראל תפתח את הכיס ותשקיע תקציבים בשירותים נוספים – רק כך נייצר שינוי תודעתי בקרב ראשי הערים", הוסיף טרכטנברג.

יו"ר סיעת כולנו ח"כ פולקמן אמר כי מדינת ישראל משתנה וכך גם הציבור החרדי. "יש לייצר תמהיל אלטרנטיבות גם בערים חרדיות וגם בשכונות חרדיות בערים כלליות. צריך לפתח אופי תכנון של עירוב שימושים. מסחר, גני ילדים תעסוקה ומגורים באותו מבנה, ולקדם פתרונות שכירות לציבור החרדי בעיקר בשלבים הראשונים של בניית המשפחה".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) העניק צוהר למצוקת הדיור במגזר החרדי. "בעיית הדיור במגזר החרדי חריפה ביותר, וצריך להרחיב את הערים הגדולות הקיימות כמו אלעד, בני ברק וביתר עילית. לא יקרה שום דבר אם בכל עיר מעורבת תהיה שכונה אחת או שתיים חרדיות, אך ישנם ראשי רשויות שמנסים בכל כוחם שזה לא יקרה אצלם. קחו לדוגמה את אשקלון, היו תכניות בנייה ל20 אלף יחידות דיור - העיר הולכת להכפיל את עצמה באמצעות ההסכמי גג, ואנחנו מבקשים שבכל עיר כזו יבנו לפחות שכונה אחת של 2000 יח"ד לחרדים".

"אם בתוך הסכמי הגג המדינה תעניק את הערים שיבנו בתוכן שכונות חרדיות אז הדבר יכול לעבור. אנחנו מנסים ולצערי לא מצליחים. זה האתגר בעיה נוספת היא שאין הסתכלות על הבעיה והמצוקה החרדית, צריך מבט חרדי במועצת מנהל מקרקעי ישראל ובוועדות התכנון, אלו הצמתים המרכזיים שבהן הכול מתחיל. הציבור החרדי אולי יותר עני אבל גם בציבור החרדי יש תמהיל של מעמד ביניים, ואזורים כמו אלעד וסירקין יכולים להתאים למעמד הביניים של הציבור החרדי", הוסיף ח"כ אשר.

ח"כ יואב בן צור (ש"ס) אמר כי "ישנם כמה ראשי ערים שחושבים שזה נורא שחרדים ייכנסו לעירם, יש סטיגמה שקרית שהציבור החרדי פוגע בעיר. אנחנו מעדיפים להיות במקומות הומוגניים ולא להשתלט על שכונות חילוניות אבל אנחנו צריכים שייתנו לנו את הצריכים שלנו ולא יתייחסו אלינו במעמד של אזרחים סוג ב. זה משדר את המסר שהאזרחים החרדים לא רצויים בשום מקום. זו הדרה, וזה יותר גרוע מההדתה במשרד החינוך".