ימי החופשה שקוצצו יפוזרו על שאר ימות השנה.
ימי החופשה שקוצצו יפוזרו על שאר ימות השנה.צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

דווקא השבוע, בעיצומו של החופש הגדול והתמרון בין העבודה, הבית והצורך למצוא תעסוקה לילדים, התבשרה יערה ישורון על התקדמות לקראת היעד שאליו חתרה במאבק שניהלה בתשע השנים האחרונות: שינוי וקיצור לוח חופשות התלמידים בבתי הספר.

"זה הישג אדיר של מאבק אזרחי נחוש", אומרת ישורון, מראשי ארגון 'הורים עובדים לשינוי', על המתווה שאושר השבוע בוועדת החינוך של הכנסת. "העומק וההיקף של המתווה מהווים בשורה של ממש. כבר לא מדברים רק על ילדים שצריכים ללמוד באסרו חג, או על הורים שרוצים לקצר את חופשת חנוכה, אלא על משפחה, חינוך ומשק ישראלי שצריך לעבוד".

המתווה המדובר התקבל השבוע בוועדת החינוך של הכנסת, והוא גובש בוועדת המשנה לבחינת ימי הלימודים בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו). ההמלצות נכתבו לאחר סדרת דיונים שקיימה הוועדה בחודש האחרון בהשתתפות נציגי המורים, גננות, הורים, תלמידים ומעסיקים, והן כוללות שינוי בפריסת ימי החופשה בבתי הספר ובגני הילדים ובהיקפם. ועדת החינוך צפויה להגיש את ההמלצות לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר החינוך בקריאה ליישם אותן ולהיכנס למשא ומתן מול ארגוני המורים.

ההמלצות המשמעותיות במתווה נוגעות לשני תחומים: האחד, שינוי מועד תחילת שנת הלימודים לראש חודש אלול, בדומה למתרחש כיום בחינוך החרדי, מה שייתן רצף לימודי של חודש ימים עד חגי תשרי ויקל מאוד על ההסתגלות בחזרה ללימודים, מבלי לגעת בימי החופשה. השני הוא קיצור החופש הגדול לשישה שבועות ופיזור ימי החופשה שנותרו על פני שאר ימות השנה באמצעות מתן גשרים וסופי שבוע ארוכים – שיתואמו יחד עם כל המשק, בהתאם לתוכנית של שר הכלכלה אלי כהן שכבר אושרה בממשלה, מה שיקל גם הוא על העומס ומאידך יסייע לצמיחה במשק.

"הזדמנות להעלות בשכר המורים"

"'בית הספר של החופש הגדול' שמציג משרד החינוך זה חצי פתרון", מסביר ראש ועדת המשנה שגיבשה את ההמלצות, ח"כ פורר. "הוא חשוב ומופיע גם בתוכנית שלנו, אבל זה לא מה שישנה את המצב. הפתרון שלנו בא כפתרון עמוק ומקיף, במטרה ליצור שנת לימודים מסונכרנת, נכונה והרבה פחות עמוסה בחופשים, ומותאמת יותר לכלל המשק. אנחנו רוצים ליצור מנגנון ברור של שנת לימודים במדינת ישראל, איך פורסים נכון את לוח החופשות עם חלוקת עומסים, ובמקביל לסייע למשק כולו ליהנות מהשינויים הללו".

ארגוני המורים כמובן הודיעו שהם מתנגדים למתווה, אבל ח"כ פורר לא נבהל. הוא מסביר שזאת בדיוק הנקודה שבה צריך להתחיל משא ומתן. "ביקשנו להעביר את המתווה בהסכמה. פרט לשינוי המערכתי, מדובר בסך הכול בארבעה וחצי ימי חופשה שהמורים מפסידים במהלך הזה. יצטרכו כמובן לפצות אותם כלכלית, מה שמהווה הזדמנות מצוינת להעלות מעט את שכר המורים".

ח"כ פורר מעריך שבסופו של דבר המתווה ייושם, "כי הוא המתווה הנכון. אני מקווה שזה יקרה בתוך לוח הזמנים שקבענו ולא רק אחרי שנים ארוכות יבינו שזאת הדרך הנכונה. אני קורא לשר החינוך ולשר האוצר לא להיבהל מהאיומים של ההסתדרות וארגוני המורים ולהיכנס איתם למשא ומתן. יש במתווה כמה הצעות חדשניות, שבפעם הראשונה מתייחסות לתמונה כולה".

במשרד החינוך לא מתלהבים, בלשון המעטה, מהמתווה החדש שהוצע, בטענה שהוא בלתי ישים. "הסיכוי שהוא ייצא לפועל נמוך ביותר. חשוב להבין שאף פתרון לקיצור ימי החופש לא יכול לבוא על חשבון המורים", אומר שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך. "בין החלופות שנשקלות בימים אלה, מתווה 'בית הספר של החופש הגדול' הוא המתווה הסביר ביותר והשר נפתלי בנט מקדם אותו. זו החלופה המעשית, המציאותית, חלופה שיש לה היתכנות ביצועית. בתי הספר יפעלו גם בחופשות החגים, ומי שיפעיל את המסגרות הללו יהיו מורים שרוצים בכך. ממש כפי שנעשה עכשיו בחופש הגדול".

יערה ישורון מסבירה שמטרת מאבקה הייתה להפוך את סוגיית החופש הגדול לרוחבית ורלוונטית לכלל המשק, ולכן היא מברכת על ההמלצות שהתקבלו ברוח זו: "תמיד היה קל להגיד: אין לנו כסף כדי לשלם למורים שיוסיפו שעות למערכת החינוך. ביולי-אוגוסט אף אחד לא מצליח לעבוד באמת, כי מערכת החינוך בחופש. צריך לקחת את הערך של היעדר הפריון ואיתו להוסיף תקציב למערכת החינוך בשביל מי שיעבוד בתוכו בתקופה הזאת".

"מערכת החינוך היא המקום היחיד שעובד באופן שמחויב לימי החופשה של המורים. זה לא הגיוני", מרחיבה ישורון, "המערכת צריכה לעבוד לפי שיקולים פדגוגיים, כשמורים הם חלק מהשיקולים, אבל לא השיקול המרכזי. על עייפות המערכת יש שיטות אחרות להקל. זה מהפך מאוד משמעותי בתפיסה החינוכית של 'בואו נגרום לכולנו לעבוד יותר טוב' – כולם ייצאו נשכרים מזה. גם מורים הם בסוף הורים. כולם מתמודדים עם אותו דבר. כשהמערכת תהיה יותר מאוזנת וכשייחסכו מהתלמידים חלק מקשיי ההסתגלות, במיוחד בתחילת השנה, גם למורים יהיה יותר טוב. אנחנו לא רוצים מלחמות, אלא בסך הכול שהילדים שלנו יהיו במערכת חינוך טובה".