רובוט (אילוסטרציה)
רובוט (אילוסטרציה)צילום: iStock

אלפי עובדים ברשת וול-מרט (Walmart) גילו באחרונה שאינם נחוצים, בגלל שמכונה לספירת כסף תעשה את העבודה טוב יותר.

כתבה שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל" פותחת בתיאור השימוש שעושה וול-מרט במכונה הקרויה "קאש 360". המכונה סופרת שמונה שטרות בשנייה, ו-3,000 מטבעות בדקה.

היא מפקידה כסף בבנק באופן דיגיטלי, וכך מרוויחה ריבית עבור וול-מרט, משום שההפקדה מהירה יותר משיגורה של מכונית משוריינת לבנק. התוכנה של המכונה גם מחשבת כמה מזומנים רצוי להחזיק בחנות וכמה להפקיד בבנק.

כמעט לכל 4,700 סניפי וול-מרט בארה"ב יש כיום מכונת "קאש 360". את עבודת ספירת הכסף שעשו בעבר עובדים, הן עושות כעת במקומם. מרבית העובדים הועברו לתפקידים אחרים בחנות, בכדי לשפר את השירות, אבל כ-500 עזבו את החברה.

ברקע לשינויים נמצא האיום של ענקית הקמעונאות המקוונת אמאזון. זו מתכננת לרכוש את חברת הסופרמרקטים Whole Foods Market, המתמחה במוצרי מזון ללא חומרים משמרים. וול-מרט וקמעונאים אחרים מצויים בלחץ מפני התחרות הזו.

דו"ח של Citi Research משנת 2015 מצא שכשני שליש מהתפקידים בתחום הקמעונאות בארה"ב מצויים ב"סיכון גבוה" להיעלם עד 2030. הקופות לשימוש עצמי עשויות להחליף את הקופאיות. כלי רכב עצמוניים ורחפנים יוכלו להחליף את השליחים, או לנהל ספירות מלאי.

אפילו תפקידים יותר מורכבים, כמו להציע לקונים איזה צעצוע או חלה לקנות, עשויים לעבור לידי מחשב עם גישה להיסטוריית הרכישה של הלקוח, כפי שכבר קורה היום בקניות המקוונות.