שלומי בינדר
שלומי בינדרצילום: דובר צה"ל

ביום ראשון הם יתייצבו בלשכות הגיוס. מאות צעירים שבעוד כשמונה חודשים יהפכו ללוחמי גולני מהשורה.

הם עדיין לא יודעים בדיוק איך ייראה המסע שלהם בדרך לכומתה החומה, אך הם כבר יכולים לדעת מה מפקד החטיבה שלהם מצפה מהם.

"המשימה שלהם ברורה: לבנות ביחד מחלקה ששום אויב לא יהיה מסוגל לה", מדגיש מח"ט גולני, אל"ם שלומי בינדר, בריאיון ראשון. "הם צריכים לתת את כל מה שיש להם, ומהרגע הראשון להרגיש שהחברים שלהם לנשק הם האחים שלהם".

כמעט 10 חודשים חלפו מאז נכנס לתפקיד, ומבחינתו מדובר במעבר חלק. "מהרגע הראשון בחטיבה הרגשתי גולני. החטיבה הזו סוחפת אותך מההתחלה – ואני נסחפתי איתה", הוא מעיד. "ההתרשמות שלי רק הולכת ומתעצמת. אני פוגש לוחמים חדורי מוטיבציה עם רצון להצטיין ולהוכיח את עצמם. חיילים שרוצים להתקדם לתפקידי פיקוד ומלאים בגאווה ענקית".

הרקורד הצבאי שלו מרשים, והוא לא מרבה לדבר עליו, אולי גם לא יכול. את שירותו הצבאי החל בסיירת מטכ"ל, עליה גם פיקד לפני שבספטמבר האחרון מונה לעמוד בראש החטיבה מספר 1. בדרך לשם הוא כבר הספיק להכיר מקרוב את גולני – כששירת כמפקד "אגוז".

"כמו כל בן אדם, אני מנסה להביא את עצמי, את המקום בו גדלתי ואת מה שאני מאמין בו לתפקיד שאני עושה", הוא עונה כשנשאל על העבר. יותר מזה הוא לא מוסיף. מעדיף להתמקד באתגרים של ההווה ובדור העתיד של החטיבה החומה.

השר ליברמן עם חיילי גולני בתרגיל
השר ליברמן עם חיילי גולני בתרגילצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בגובה העיניים, מצפון עד דרום

כבר שנים שגולני היא חטיבת החי"ר המבוקשת ביותר בקרב המתגייסים לצה"ל, ואל"ם בינדר מתכוון גם לדאוג שהיא תישאר כזו. "בסופו של דבר גולני, מלבד צה"ל, היא אחד המותגים הכי חזקים במדינת ישראל", הוא משוכנע.

"מאחורי המילה 'גולני' יש המון דברים שאולי לנו נראים מובנים מאליהם: משפחתיות, רעות, לחימה בחוד החנית, משימתיות וקרביות. זו חטיבה שבה המפקדים מדברים תכלס, בגובה העיניים, והלוחמים ניצבים מול האתגרים המשמעותיים ביותר".

גם המגוון הרחב באוכלוסיות הממלאות את שורות החטיבה מהווה, לדעתו, את אחת מנקודות העוצמה שלה: "ההטרוגניות הזו מייצרת את החברות. הם יוצאים מהבועה שלהם, מהמקום בו גדלו, ומגלים את כל הגוונים של החברה הישראלית מצפון ועד דרום. הם לומדים להכיל ופתוחים הרבה יותר לקבל את האחר. זה גם מה שעושה את גולני לגולני וזו גם התרומה שלנו לחברה".

כמי שיודע שהדרך להפוך חיילים ללוחמים הטובים והאיכותיים ביותר בשדה הקרב מתחילה בהכשרה מקצועית ומקיפה, אל"ם בינדר דואג שהחטיבה תתאים את עצמה כל הזמן לסביבה המשתנה ולמערכה הבאה – הן מהבחינה הפיזית והמבצעית, והן מהבחינה הטכנולוגית.

"לוחם שמתגייס לגולני צריך לצפות למסלול הכשרה קשה, לאימונים גופניים רבים, למסעות, למטווחים ולתרגילים מגוונים", הוא מספר ובאותה נשימה מדגיש: "אבל הוא צריך גם לצפות לאתגר טכנולוגי, במיוחד אם הוא רוצה להתקדם. מה שיש לנו מבחינת אמל"ח אין לחטיבה אחרת. גולני מחזיקה גם רק"ם (רכב קרבי משוריין) משוכלל מאוד, אולי הכי מתקדם בעולם. לכן, הלוחמים שלנו עוברים הכשרות ולומדים לתפעל מערכות שליטה ובקרה, מערכות ירי מתקדמות ומערכות תקשוב".

גם האימונים עצמם, הוא מספר, עברו שינויים: "אם פעם היו מסתערים על גבעות חשופות ושטחים פתוחים, היום זה אחרת. הדגש הוא יותר על שטחים סגורים ובנויים, כמו למשל מתארים אורבניים וחקלאיים – כי ככה נראית זירת המלחמה העתידית, ולזה אנחנו מתכוננים".

לאלף נמ"ר

כפי שיגלו המצטרפים החדשים לחטיבה, אחד התהליכים המרכזיים בגולני מתמקד בנגמ"ש הנמ"ר, כלי לחימה משוכלל ועתיר טכנולוגיה, מהמתקדמים ביותר בעולם. "חיזוק יכולות השימוש בנמ"ר מביא את החטיבה לשילוב המנצח בין כוח אדם איכותי לאמל״ח המתקדם ביותר, שמהווה יתרון עוצמתי ומובהק על האויב", הוא מבהיר.

לצד זאת, יש דגש משמעותי גם על נושא חיזוק הפיקוד הזוטר, המתמקד בפיתוח היכולות והידע של המ״כים והמ״מים. במסגרת התהליך מתקיימות בין היתר השתלמויות מיוחדות למפקדי דור העתיד: "כשאנחנו מעמיקים בלמידה וביישום הלקחים מהעבר, אנחנו מבינים שהחשיבות של המקצועיות ויכולות הלחימה של המפקדים בדרג הנמוך עולה משמעותית. לכן, הפיקוד צריך להיות מבוזר וחייבים לבנות ולפתח מפקדים חזקים, חושבים, מקצועיים ועצמאיים שיודעים לפקד על מצבים בזמן אמת".

"הסיבה ששני הנושאים הללו בולטים בעיסוק החטיבה היא שהם משמעותיים על מנת להגיע להכרעה במערכה הבאה", מסביר אל"ם בינדר. "זו חוכמה קטנה להתכונן למלחמה שהייתה, ולכן אנחנו גם כל הזמן לומדים את האויב ומעמיקים במודיעין – כדי להיות מוכנים בכל רמה למערכה הבאה".

"יתרון עוצמתי ומובהק על האויב"

החודש מציינים גם בחטיבה שלוש שנים למבצע צוק איתן. "גולני ניהלה את הלחימה באופן מרשים עם אחד המוקדים הקשים ביותר. לוחמיה השתתפו בקרבות הירואיים ורשמו הישגים משמעותיים גם מבחינת פגיעה באויב וגם בטיפול במנהרות ההתקפיות", מציין מפקד החטיבה.

"במבצע איבדה חטיבת גולני 16 לוחמים מטובי בנינו, ומפקדים ולוחמים נוספים נפצעו", הוא אומר בכאב, "שניים מבנינו הלוחמים נותרו על אדמת עזה, סמ"ר אורון שאול ז"ל וסגן הדר גולדין ז"ל, ואנו מחויבים להשיבם הביתה במהרה".

מאז הלחימה ברצועת עזה, נעשו בחטיבה תחקירים מעמיקים: "בהעברת המקל עם קודמי בתפקיד, תא"ל רסאן עליאן, דיברנו על הלקחים שהופקו ויושמו בשטח, ועל הדברים שיש עוד לעשות. הכוונה היא להשתפר כל הזמן - משלב ההכשרות ועד האימונים המוכוונים להתמודדות עם האתגרים".

לסיום הוא מבקש להעביר מסר אישי למתגייסים החדשים: "להיות לוחם גולני זה אומר להיות לוחם קשוח, מקצוען, כזה שחותר למגע וחבר שיעשה הכול בשביל חבריו למחלקה. תהיו גאים בעצמכם שאתם משרתים שירות משמעותי, על כך שהגעתם לגולני, ותאמינו במה שאתם עושים".