נתניהו ליד פיר מנהרה של חמאס
נתניהו ליד פיר מנהרה של חמאסPhoto by Amos Ben Gershom/GPO

מנהרות טרור ממשיכות להיחפר מבתי מגורים, מסגדים, חממות ושטחים חקלאיים.

אם עד היום היה מדובר במידע שהגיע מתושבים וחיילים שנמצאים בשטח מגיע היום צה"ל עצמו ומציג תצלומי אוויר, תרשימים ונתונים שמלמדים על היקף התופעה.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס תא"ל במיל' צביקה פוגל, ראש מטה פיקוד דרום בעבר, להתמודדות הביטחונית והאזרחית מול התופעה.

בדבריו מדגיש תא"ל פוגל כי הגישה הנכונה אינה ההתמגנות האינסופית שבה נוקטת ישראל, אלא יציאה למתקפה ישראלית שתוביל לניצחון והכרעה.

"בדרך כלל שואלים איך מתגוננים בפני האיום הזה, ואני מטבעי לא אוהב להתגונן. בפעם הקודמת כשאיום הקסאמים והפצמ"רים נחת עלינו הוצאנו טונות של בטון לממ"דים ומיגנו את בתי הספר ובתי הכנסת, ועכשיו עם המנהרות אנחנו משקיעים בבניית מכשול נגד המנהרות, ואני שואל את עצמי למה אני צריך להתמודד עם האיום של הצד השני ולא עושה את ההיפך. הרי אני החזק והצודק, אז למה הם לא עסוקים בהתגוננות אלא רק באיך לתקוף אותי ולשכנע אותי להסתלק מכאן".

וכשהוא ניגש לפירוט המעשי של התגובה הישראלית הרצויה לנוכח האירועים, אומר פוגל: "הדבר הנכון שצריך לעשות כבר מחר בבוקר – מאחר וזה לא קרה כבר הבוקר - הוא שכל מנהיגי חמאס וחייהם יתעוררו בפעם האחרונה בחייהם ולראות מעליהם את עיניהם המחייכות של חיילי צה"ל".

"אין דרך אחרת להרתעה בלי להיות מוכנים לשלם את מחיר הניצחון. אין הרתעה בדיבורים. הרתעה היא רק מעשים וניצחון הוא שמביא הרתעה. התחושה של הצד השני שהוא הובס והתחושה שלך שניצחת היא ההרתעה הטובה ביותר".

ואולי, נשאל פוגל, יש משהו במשרד הביטחון שכאשר מכירים אותו מבינים שהמציאות מורכבת יותר ופתרונות שכאלה אינם ישימים? שהרי גם ליברמן כשר ביטחון נוהג כמו קודמיו יעלון וברק על אף הצהרותיו הלוחמניות.

פוגל משיב ומזכיר כי ישראל ידעה לשלוח חיילים לאנטבה לחילוץ החטופים ולצאת למלחמה מול שלושה או ארבעה צבאות ערב, "מה, המנהיגים אז היו משוגעים? או שהם הבינו שיש מחיר לניצחון וחייבים להשיג אותו?".

בדבריו מעיר פוגל אודות ההבדל בין מנהיגי התקופות ההן לעומת אלא של ימינו שבהם "על כל הכבוד שאני מנסה לרחוש למנהיגים ולא להמעיט בערכם כדי שהאויב לא יחגוג, הם איבדו משהו התעוזה, ההתקפיות, היוזמה והתחבולה שהייתה בעבר. אנחנו שקופים וככה לא נצליח לשרוד במזרח התיכון. לצד השני אין כמעט מה להפסיד ואורך הנשימה שלו לא פחות טוב משלנו".

ומה באשר למנהרות הטרור? אותן רואה פוגל כאמצעי הדומה לפיגועי הטרור המוגדר בפי המומחים כטרור של בודדים. "זה לא טרור של בודדים. זה טרור מסודר שמונחה מרצועת עזה ומלווה בהסתה מסודרת.

''הם הבינו שלצאת לפיגועים גדולים ומאורגנים הם לא יצליחו כי אנחנו מגלים את זה כי מדובר בהרבה הכנות והרבה נשק, אז הם עברו לשיטה אחרת, ולנו לא נוח עם זה אז אנחנו בוחרים בשיטות המקלות עם עצמנו. אנחנו צריכים לפגוע במנהיגים ובמפקדים שלהם, שיבינו שהם מובסים ומושפלים. אם זה לא יקרה נפסיד. אין תיקו בדברים האלה".

פוגל לא מקבל את החשש המנהיגותי מהתקשורת שעשויה לבקר מהלכים תקיפים כפי שהוא מציע. "כמה זמן עוד נוכל להסתובב בחשש בתחנה מרכזית כשכל בעל זקן או תיק גדול נראה לנו בעל פוטנציאל של מתאבד? עד מתי נמשיך לנעול דלת בערב שבת מחשש לפיגוע? אי אפשר להמשיך לשרוד בתנאים הנוכחיים.

''העולם הולך עם החזקים ואנחנו לא מצטיירים כחזקים, ולכן עזוב אותי מההשפעות הסביבתיות. אנחנו נוכל להשפיע עליהם. ראש הממשלה אמר אתמול דבר נכון - בתקופה האחרונה יש עדנה להערכה כלפי מדינת ישראל. זה נובע מהצעדים שננקטים, ואם אנחנו רוצים לנצל את התקופה הזו שבה העולם הערבי מבין את הסיכון בחמאס חיזבאללה ודאע"ש, זה הזמן.

''לא לחפש מתי נוח להם אלא בדיוק עכשיו, כשהפרשנים אומרים שהם לא רוצים עימות, זה בדיוק הזמן שבו אני רוצה את העימות", מסביר.