תיפתר בעיית התחבורה לכותל המערבי?

"הנושא לכאורה תחבורתי אבל אנחנו יודעים שיש הרבה מאוד אנשים שלא רוצים לראות יהודים באזור הכותל והר הבית", אמר ח''כ ישראל אייכלר.

מיכל לוי , כ"ט בתמוז תשע"ז

בדק מקרוב. ח"כ מיכאל מלכיאלי
בדק מקרוב. ח"כ מיכאל מלכיאלי
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום (א') דיון חמישי בבעיות התחבורה הציבורית לכותל.

במהלך הדיונים עלתה שורת טענות על תפקוד לקוי של קווי אגד. בין היתר: המתנה מרובה, תחנות עמוסות, שילוט לא מעודכן ביחס לזמני הגעת האוטובוסים והיעדר תיאום בין כלל הגורמים במקום.

"כל אחד משליך את האחריות על זולתו - אגד, משרד התחבורה, המשרד לביטחון הפנים והמשטרה", טענו המשתתפים.

נציגי אגד ביקשו במהלך הדיונים לאפשר חניית אוטובוסים ליד שער האשפות. בקשה זו נענתה על ידי עיריית ירושלים, אך לטענתה אין אכיפה מספקת להסדר.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הציע להקים מערך שאטלים משער "האשפות" ל"כיכר גורן", עבור קשישים ואנשים קשיי הליכה; הקצאת חניית אוטובוסים בלבד בין חניון גבעתי לשער האשפות; הצבת פקח אגד שיזרים את התנועה מהכותל ובחזרה בתיאום עם המשטרה; והצבת אוטובוסים ריקים שייתנו מענה לעומס בלתי צפוי בימי חג או מתיחות ביטחונית.

אייכלר פתח את הדיון באזכור הפיגוע הקשה בליל שבת ביישוב נווה נוף וציין על רקע כך כי "הנושא לכאורה תחבורתי אבל אנחנו יודעים שיש הרבה מאוד אנשים שלא רוצים לראות יהודים באזור הכותל והר הבית.

"נוכח העובדה שיהודים מגיעים לשם רק באמצעות תחבורה ציבורית, מדובר בפגיעה בזכות להגיע לכותל בכלל. הכותל הוא המקום המתוייר ביותר, עם 10 מיליון מבקרים בשנה. במצב שאין תחבורה פרטית, התחבורה הציבורית צריכה לזרום 24 שעות ביממה. זהו הדיון החמישי שלנו בנושא זה, מדובר באינטרס כלל ישראלי. המציאות היא שיהודים רבים לא יכולים להגיע לכותל המערבי, ומי שמגיע משמיע תלונות רבות".

חה"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), שביקש את קיום הדיון אמר "בשבוע שעבר הגעתי לכותל, שאלתי אנשים מה מפריע לכם. ראשית, השילוט הדיגיטלי בתחנת הגורן, אינו מדוייק. אדם רואה שכתוב 2 דקות הגעה, מחכה ומחכה ואין הגעה. מסתבר שהאוטובוס לא עלה למעלה אלא הסתובב בתחנת שער האשפות למטה ואיש לא עדכן את השלט. שאלתי מי מחליט אם האוטובוס עולה או לא וקיבלתי תשובות סותרות. כל אחד הפנה אותי לגורם אחר. בנוסף היה עמוס גדול בשער האשפות, המבוגרים נדחקו אחורה".

ח"כ אייכלר השיב, "נגעת בנקודה חשובה, כל אחד זורק לשני. אולי הגיע הזמן לאפשר לאגד לחנות בשער האשפות, לפנות את המדרכה, ושיהיה מיניבוס-שאטל שלוקח את המבוגרים ומכניס אותם לכיכר גורן ומכיכר גורן חזרה לשער האשפות".

נוסע קבוע העיד, "אני נוסע מאזור רוממה בקו 3, זה זוועה. אני עולה בתחנה השנייה ומהר מאוד הקו מתמלא עד אפס מקום. האוטובוס כבר לא עוצר לנוסעים בתחנות הבאות. זה מצב רגיל. בחזור אוטובוסים הרבה פעמים לא מגיעים לתחנה בגורן, ואז שיורדים כולם לשער האשפות הכמות כפולה".

נציגת משרד התחבורה הודיעה כי "מבחינתנו כל הקווים אמורים להתחיל ולסיים בתחנת הגורן. אך יש הנחיות משתנות שנקבעות בזמן אמת על ידי גורמים חיצוניים. ביצענו סקר, ראינו שמסך הנסיעות של קווים 1 עד 3 שעולים לכותל יש 20 אחוז שלא עולים לגורן ומתחילים את הנסיעה בשער האשפות. יש צורך בשיתוף פעולה בין משרד התחבורה, אגד, עיריית ירושלים, גורמי הביטחון ויתר הגורמים. לא משנה כמה אוטובוסים נוסיף יש צורך בתאום. קבענו לקיים עכשיו דיונים עם כלל הגורמים כדי להגיע לפתרונות".

מפקד ימ"ק מרחב דוד אמר כי "אנחנו מחליטים מתי ניתן לעלות לתחנת הגורן ומתי ניתן להגיע רק עד שער האשפות. אנחנו מציעים שיציבו פקח למעלה ופקח למטה שיהיו בקשר ביניהם, אנחנו נפקח על הנעשה ונעדכן. הפקחים יעדכנו את הציבור כשאין עלייה למעלה ויודיעו לנוסעים להגיע לשער האשפות לתחנת העליה. בנוגע למיניבוס שאטל, לא תוכל לומר לנוסע אתה מבוגר תעלה ואתה צעיר, אתה לא תעלה".

יצחק רודיך, מתאם מגזר חרדי בחברת אגד הסביר כי "לעיתים האוטובוס לא מקבל אישור לעלות. אז האוטובוס הבא בתור מקבל עומס נוסעים כפול ואנשים מתלוננים על העומס. אשמח אם הח''כים ילוו את הגורמים בדיונים הפנימיים עד שנגיע לפתרון מלא. לא יעזור פקח אם אין לאוטובוס מקום לעמוד באזור שער האשפות. אני מציע שגם יהיה שוטר שיאפשר לאוטובוסים לעמוד בצד בשער האשפות".