כנס ''ציון וירושלים''
כנס ''ציון וירושלים''צילום: אליהו ינאי

ראש ישיבת מצפה רמון הרב צבי קוסטינר תקף הערב (ראשון) את פקודת השירות המשותף.

בכנס "ציון וירושלים" של ארגון ליב''ה אמר הרב קוסטינר, "היתה פקודה של השילוב הראוי. אנחנו חשבנו שהיא חסרה מאוד אבל לפחות במקביל למגמה לאפשר שילוב, חשבו גם איך לאפשר לחיילים לחיות עם זה, ואיכשהו היה אפשר לחיות עם זה.

''אבל עכשיו המגמה היא השירות המשותף. בטירונות – במקום כבוד האדם וחירותו שהם ערכי צה''ל האמיתיים - מדברים על שיוויון מגדרי'', סיפר.

לדברי הרב קוסטינר, גם אם הפקודה תתעדכן הדבר לא ישנה את עמדתו, ''אנחנו דורשים לבטל אותה לחלוטין. הפקודה הזאת לא אנושית, לא מוסרית, אנחנו רוצים צבא רגיל שבו גברים נלחמים".

הרב אייל קרים
הרב אייל קריםצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מוקדם יותר הערב דווח בחדשות ערוץ 2 כי אגף כוח האדם בצה''ל מתכנן שינויים בפקודת השירות המשותף לאור הביקורת החריפה על הפקודה מצד רבני הציונות הדתית, שהזהירו מפגיעה של ממש בשירות הצבאי של החיילים הדתיים והחרדים.

במצגת שנשלחה לרבנים צבאיים עולה כי חיילים דתיים ישוחררו מפעולות תרבות שתהיה בהן שירת נשים, מלבד טקסים ממלכתיים.

למעשה, חייל יוכל לבקש ממפקדו להשתחרר מהפעילות לא רק כשמדובר בפעילות הווי. ההנחיה הכללית למפקד היא לייצר פעילויות שבהן יוכלו להשתתף חיילים מכלל האוכלוסיות.

בנוסף הוחלט לבחון מחדש את הסעיף בפקודה שמונע מקצינים דתיים לבקש שלא לשרת בגדודים מעורבים. כיום חיילים יכולים לבקש לשרת בגדודים נפרדים אבל קצינים מחויבים לשרת בכל גדוד שאליו הם שובצו.

כמו כן, יימחקו מפקודת השירות המשותף משפטים שנויים במחלוקת: יהיו פחות משפטים שמדברים בעד אי הפרדה ויותר משפטים שמדברים על מימוש הייעוד של צה''ל - לנצח במלחמה.

נציין כי הנוסח הסופי של הפקודה ייקבע בהידברות בין הרמטכ''ל לרב הראשי לצה''ל תא''ל הרב אייל קרים.

מדובר צה''ל נמסר כי ''מדובר במסמך עבודה אשר משמש את העוסקים ביישום פקודת השירות המשותף. הפקודה נמצאת בתהליך בחינה מתמיד לאור ההערות העולות מהשטח וצרכי צה''ל''.