עד ראייה מספר על האירוערויטרס

ירדן עומדת בדרישתה מישראל שלא לאפשר לאיש האבטחה הישראלי הבכיר שנדקר אמש (ראשון) על ידי פועל ירדני שנוטרל - לצאת מתחומי המדינה עד שייחקר.

הרשויות בעמאן העבירו לישראל מסר חד משמעי לפיו החסינות הדיפלומטית בה מחזיק האיש אינה סותרת את רצונם לתחקר את האירוע. ראוי לציין שאיש האבטחה נהנה מחסינות כזו על פי אמנת וינה - ועל כן, לפי הנוהג הבינלאומי, אין לירדנים זכות אמיתית לחקור אותו.

נכון להבוקר נותר בשגרירות צוות דיפלומטי מצומצם, הכולל גם את איש האבטחה הבכיר.

בין ירושלים ועמאן מתנהלים מגעים קדחתניים במטרה לפתור את העניין ולאפשר יציאה בטוחה של הצוות שנותר בשגרירות לישראל.

קיים סיכוי שבסופו של דבר, יאפשרו לחקור את איש האבטחה בשטח השגרירות באופן מוגבל מאוד ובכך לסיים את הפרשה.

משפחתו של הדוקר, ככל הנראה מחבל, שביקש לבצע פיגוע על רקע המתיחות בהר הבית, מפעילה לחץ ציבורי נרחב בירדן, וטוענת כי מדובר בכלל ברצח של אדם 'תמים' שבוצע על ידי איש האבטחה.

בירושלים מנגד, מדגישים שכל הסימנים מעידים שמדובר בפיגוע דקירה וכל ניסיון ירדני ליצור תמונת מצב אחרת - לא מקובל.

כוחות הביטחון בירדן מאבטחים מאמש את כל האזור שסביב השגרירות, לאחר שמשפחת המחבל הסיתה מאות מקומיים להפגין סביב השגרירות ולא לאפשר את הוצאת הצוות הישראלי במקום.

כזכור, האירוע התרחש במהלך החלפת ריהוט בביתו של איש האבטחה באחד הרובעים של בירת ירדן. מלבדו, היו במקום בעל הבית ועוד שני פועלים.

אחד הפועלים התגנב מאחורי איש האבטחה הבכיר, והחל לדקור אותו באמצעות מברג. הישראלי, שנפצע באורח קל הצליח לדרוך את נשקו ולנטרל את הדוקר שמת מפצעיו. במהלך האירוע נפצע גם בעל הבית הירדני ומת לאחר מכן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה (שני) בטלפון עם שגרירת ישראל בעמאן, עינת שלין, ועם בכיר במערך האבטחה. משרד החוץ וגורמי הביטחון פועלים בערוצים שונים מול ממשלת ירדן בנושא.

הקבינט דן גם באירוע החריג בירדן במהלך הלילה ויתכנס שוב לדיון נוסף היום.

בימים האחרונים גברה המתיחות בין המדינות, על רקע הצבת המגנומטרים בהר הבית וזעם אנשי הוואקף המוצבים במקום מטעם ירדן, שלא הסכימו להיכנס למתחם ההר כל עוד אמצעי הבידוק הללו פועלים.