ווטו על הרפורמה. בירת פולין
ווטו על הרפורמה. בירת פוליןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נשיא פולין אנדז'יי דודא הודיע היום (שני) במפתיע על החלטתו להטיל וטו על הצעת החוק לרפורמה במערכת המשפט בפולין ולא לחתום עליה.

הצעת החוק שאושרה בפרלמנט הפולני קבעה כי שר המשפטים הפולני יוכל למנות עצמו את שופטי בית המשפט העליון, וכי הפרלמנט הפולני ימנה את הועדה האחראית על עצמאות מערכת המשפט הפולנית.

ההצעה גררה הפגנות ענק בכל רחבי פולין, כאשר עשרות אלפי המפגינים טענו כי פולין הופכת לדיקטטורה של מפלגת השלטון "חוק וצדק". גם האיחוד האירופי ומדינות רבות, בהן ארה"ב, קראו לממשלת פולין שלא לאמץ את החוק שאמור היה להעניק לממשלה שליטה מוחלטת על מערכת המשפט במדינה.

"יש צורך בשינויים, אבל אני מרגיש כי הצעת החוק הזו לא תתרום לתחושת הצדק" אמר דודא. הוא הוסיף כי גם ההפגנות הגדולות ברחבי פולין והחשש מפני פילוג באוכלוסיה הפולנית הביאו אותו להחלטה להטיל וטו. "אני לא רוצה שהמצב הזה יחמיר, כי הוא מפלג את החברה שלנו" אמר דודא.

ההחלטה של דודא מפתיעה מאחר ונשיא פולין עצמו הוא חבר במפלגת השלטון "חוק וצדק". ההחלטה עלולה להוביל אותו למסלול התנגשות עם ראשת הממשלה ביאטה שידלו וראש המפלגה ירוסלב קצ'ינסקי. דודא עצמו אמר, "אני יודע כי החלטתי תגרור ביקורת חריפה, אולם אני מתכוון להתמודד איתה".

מפלגות האופוזיציה בפולין בירכו כצפוי על ההחלטה, וכך גם באיחוד האירופי שאיים לשלול מפולין את זכות ההצבעה במוסדות האיחוד במידה ותועבר הרפורמה החוקתית. גם שווקי הכספים הגיבו בחיוב להחלטת נשיא פולין, וזמן קצר לאחר ההודעה התחזק הזלוטי הפולני מול היורו, לאחר שמשקיעים הבינו כי הסכנה לאי יציבות שלטונית בפולין חלפה לפחות באופן זמני.