החוק שישים סוף למבצעים מפוקפקים

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק בשיתוף הרשות להגנת הצרכן שמטרתה להבטיח אמיתות של מבצעים המוצעים לצרכנים.

חזקי ברוך , ב' באב תשע"ז

השר אלי כהן
השר אלי כהן
צילום: דודי ועקנין - דוברות

מבצעים הם בדרך כלל מאורע מבורך בקרב כלל האוכלוסיה.

כיוון שאנחנו כל כך רוצים מחירים נמוכים והרשתות כה מעוניינות להציג ארשת של מבצעים רחבים, הן נוקטות בכל אמצעי חוקי לעקוף את האמת ובטקטיקות שיווקיות מטעות - החל ממחיר מבצע הנגזר ממחיר שמעולם המוצר לא נמכר בו, דרך מוצרים שבמשך כל השנה נמכרים במבצע וכלה ב"ניפוח המחיר" - העלאת המחיר של המוצר או השירות ליום או יומיים, רק לשם הורדתו, במטרה להציג הנחה גבוהה יותר- וליצירתיות אין גבול.

קידום מכירות באמצעות עריכת מבצע, הוא בעל השפעה גדולה על התנהגות הצרכנים, ומוביל לעלייה בכמויות הנרכשות של המוצר.

על פי רוב העלייה במכירות נובעת מכך שהשימוש במילה "מבצע", ללא הורדת מחירים אמיתית נלוות, מספיק כדי ליצור העדפה לרכוש את אותו מוצר.

שר הכלכלה בשיתוף עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מובילים חוק שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ויבטיח שבזמן מבצע תהיה הוזלת מחירים אמיתית.

החוק מגדיר את מחיר הייחוס ממנו ניתן לגזור מבצע על מנת להבטיח הוזלת מחיר אמיתית, זמן מוגבל למשך המבצע וזמן מינימאלי בו המוצר צריך להימכר במחיר המקורי לפני היציאה למבצע.

שר הכלכלה אלי כהן אומר כי "מטרת המהלך היא שבזמן מבצע תהיה הוזלת מחירים אמיתית. זאת במטרה לקדם תחרות אמיתית במשק שתתבסס על מחירו של המוצר, איכותו והאטרקטיביות שלו, ולא על שיבוש דעתו של הצרכן".

"הרפורמה הינה צעד נוסף במאבק להורדת יוקר המחיה. חיזוק מערך ההגנה על הצרכן הישראלי וקביעת כללים שיקדמו צרכנות הוגנת הם הכרחיים. צרכן צריך לקבל את מלוא המידע הנדרש לו על מנת לכלכל בתבונה את החלטותיו ולבצע רכישה מושכלת", מוסיף כהן.

מיכאל אטלן, יו"ר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מציין כי "האלף בית של סחר הוגן הוא למשוך את הצרכן על בסיס מידע אמיתי גלוי ושקוף .הרפורמה שמובילה הרשות הינה תוצר של לקחים מהאכיפה בשטח של הוראות הקיימות בעיניין מבצעים".