מחאה מוסלמית סמוך לשער האריות. השבוע
מחאה מוסלמית סמוך לשער האריות. השבועצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מאור צמח, יו"ר ארגון "לך ירושלים", טוען בראיון לערוץ 7 כי כי הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית ממשיך לפעול ברשתות החברתיות והיה ממובילי האלימות בהר הבית בשבוע האחרון, זאת למרות הוצאתו מחוץ לחוק.

"לצערי מי שהוביל את האלימות היו הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית ברשות ראאד סלאח והשייח' עכרמה סברי לשעבר המופתי של ירושלים. הם הובילו את המהומות. בפלג הצפוני מנהלים מלחמת מאסף בעולם הערבי לאור ההתקרבות של ישראל לעולם הסוני. למרות שהוצא אל מחוץ לחוק ממשיך הפלג הצפוני לפעול בקרב ערביי ישראל באום אל פאחם וסחנין, אמנם לא בעצרות ענק כמו בעבר אבל ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי", קובע צמח.

לדבריו, למרות ההסתה לאלימות, רוב תושבי מזרח ירושלים לא היו שותפים לאלימות השבוע, "רוב תושבי מזרח ירושלים היו אדישים לאירועים. הם הבינו מניסיון העבר שלהיות בצד הטרוריסטי זה פוגע בהם. הם היו בין הפטיש הישראלי לסדן האיסלמיסטי בראשות השייח' עכרמה סברי שעומד בראש ההקדשים המוסלמים, נהנה מחסינות דתית דפלומטית וממשיך להסית נגד ישראל".

צמח מעריך כי "מי שהשתתף באלימות בהר הבית בצורה אקטיבית היו רק כמה מאות בני אדם לעומת אלפים שעשו מחאה שקטה באו להתפלל והלכו הביתה. הגרעין הקשה הוא ממספר שכונות במזרח ירושלים ואני מניח שיהיה טיפול באותם גרעינים קשים".

בהמשך דבריו מציין צמח כי בטווח הארוך האלימות תשוב, "ישראל גילתה חולשה ביטחונית וזה בדרך כלל מתכון להגברת התיאבון לטרור. הסרת המגנומטרים היא פגיעה לא פשוטה בריבונות ישראל בהר הבית ובמזרח ירושלים. מתנהל היום מאבק בין ישראל, ירדן, תורכיה והתנועה האיסלמית מי ישלוט בהר, עד כה המאבק היה מאחורי הקלעים אבל בעקבות נושא המגנומטרים המאבק הזה יצא לאור".