מאיים בחקיקה. ח"כ עודד פורר
מאיים בחקיקה. ח"כ עודד פוררצילום: ג'ני גפטר

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת המשנה לבחינת ימי החופשה בישראל, משוכנע שהמלצות ועדת המשנה בראשותו לקיצור החופש הגדול ייושמו, אם לא כעת אז בשנים הבאות.

"ועדת החינוך אימצה את ההמלצות שלנו", מספר פורר לערוץ 7, "אנחנו פנינו לשר האוצר ולשר החינוך שיאמצו את ההמלצות כבסיס למתווה למשא ומתן מול ארגוני המורים, טרם קיבלתי תשובה. אני מניח ששר החינוך לא שש כרגע להיכנס לעימות מול ארגוני המורים לקראת פתיחת שנת הלימודים".

ח"כ פורר מדגיש, "הכוונה שלנו היא לא לקדם בכוח אלא להגיע להסכמות עם ארגוני המורים. ההמלצות האלה תיושמנה. להגיד לך אם הן ייושמו השנה או בעוד חמש שנים אני לא יודע. לשיטתנו צריך להביא את זה בחקיקה שתבוא מתוך הסכמה. אנחנו נותנים את הבמה כרגע למשרד החינוך ולמשרד האוצר ומצפים מהם לקדם את הנושא. אם הם לא יעשו את זה - נבקש במושב החורף לקדם את זה בחקיקה".

לדבריו, השנה האחרונה הוכיחה שהצורך בהסדרתם של ימי החופשה מחדש הוא חיוני, "ראינו מה שקרה בחודשים האחרונים של שנת הלימודים. גם ההשבתות החוזרות ונשנות של המערכת, פעם אחת השביתה של הסתדרות המורים ושבוע אחר כך הרשויות המקומיות וכמה שבועות אחר כך פתאום ל"ג בעומר שזז לל"ד בעומר והכניס את כל המשק לסחרחורת. זה מה שהוביל להתעצמות המחאה ולהקמת הוועדה".

פורר סבור שאין שום סיבה שמורים יקבלו מאה ימי חופשה בשנה, "המורים עובדים קשה אבל אני לא חושב שהם עובדים יותר קשה מבעלי מקצוע אחרים. אני לא חושב שאינסטלטור, זגג או איש הייטק עובדים בהכרח פחות קשה מהמורים, והם לא זכאים ל- 100 ימי חופשה במהלך שנה שלמה".

למרות זאת אומר פורר, "בשורה התחתונה וכדי לא להפוך את זה לקרב של התנצחות אני שב ואומר שאין לנו כוונה לפגוע בתנאי ההעסקה של המורים. אם יורדים לשורש ההמלצות שלנו הועדה ביקשה לגרוע מהמורים בין 4 ל-5 ימי חופש בלבד והם יפוצו על כך כספית. לוח החופשות יראה אחרת, החופש הגדול יקוצר לשישה שבועות אבל נוסיף ימי חופשה להורים ולמורים במסגרת סופי שבוע ארוכים שיפוזרו במהלך השנה. השנה תפתח בא' אלול באופן קבוע, אבל במקביל יהיה גשר בין יום הכיפורים לסוכות. אנחנו צריכים להתאים את החופשות למשק שלנו".

ח"כ פורר מסביר מדוע בית הספר של החופש הגדול אינו הפתרון, "כבר היום יש מורים שטוענים שכופים עליהם להשתתף בבית הספר של החופש הגדול. יש גם טענות על הרמה ועל כך שזה לא קורה בכל מקום. אבל אנחנו כן רוצים להמשיך בבית הספר של החופש הגדול במסגרת המתווה שלנו, ואם החופש הגדול יקוצר לשישה שבועות ומתוכו שלושה שבועות יהיה בית ספר של החופש הגדול זה בהחלט פתרון. אם נוסיף את בית הספר של החופש הגדול לחופשה שלפני פסח ולחופשת חנוכה זה גם חלק מהפתרון".

בסיום הראיון דוחה פורר את הטענה שקשה ללמוד בחודשי הקיץ, "זה לא טוב לתלמידים להיות חודשיים בחופש, מעבר לכך היום כל בתי הספר ממוזגים. חודש יוני, שלומדים בו, היה השנה יותר חם".