נזיפה חמורה. אורן חזן
נזיפה חמורה. אורן חזןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה היום (שלישי) להטיל על ח"כ אורן חזן מהליכוד עונש של נזיפה חמורה בעקבות שלוש קובלנות שהוגשו נגדו.

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן הגישה קובלנה שלפיה חה"כ חזן אמר לה בדיון במליאת הכנסת בנושא "ציון יום המאבק בגזענות", בעומדו על דוכן הנואמים, את המשפט הבא: "אנחנו גם נמחק לך את החיוך מהפרצוף ... את החיוך המכוער הזה אנחנו נמחק לך מהפרצוף". חה"כ תומא סלימאן כתבה בקובלנה כי משפט זה נכלל בהודעה לתקשורת שהפיץ חה"כ חזן לאחר הישיבה.

נמרוד גורנשטיין, מנהל המחלקה המשפטית באגודה למען הלהט"ב, ונעה גולני ועידו וולקן, יו"ר משותפים של החוג הגאה במפלגת העבודה, הגישו קובלנות בקשר לציוץ שפרסם חה"כ חזן בטוויטר עם כניסתו לכלא של חה"כ לשעבר באסל גטאס, ובו כתב: "קבל עצה מסחבק - אומרים שבכלא עדיף לוותר על הפסוליה ו... תשתדל לא להפיל את הסבון..." לפי הקובלנות, יש בדברים אלה שימוש במרכיבים הומופוביים ומבזים.

חברת הכנסת סתיו שפיר קבלה נגד חה"כ חזן (בקובלנה שכנגד לקובלנה שהגיש נגדה) כיי קרא כלפיה בישיבת ועדת הכספים "את ילדה קטנה, את צועקת כמו תרנגולת" וסרב להתנצל למרות בקשתו של יו"ר הוועדה, וכי במספר הזדמנויות כינה אותה "סתם שפיר".

הוועדה ציינה כי זו איננה הפעם הראשונה בה היא דנה בקובלנות על התבטאויות של ח"כ חזן, "התבטאויותיו של חה"כ חזן חוצות את הגבול שבין הבעת דעה, גם אם חריפה, לבין התבטאויות בשפה נמוכה, פוגענית והשתלחות אישית, שאין מקום שחבר כנסת יעשה בהן שימוש במחלוקות שיש לו עם עמיתיו".

בהחלטתה קבעה הוועדה כי חזן הפר את כלל 2 לכללי האתיקה המחייב את חברי הכנסת לשמור על כבוד הכנסת וכבוד חבריה ולנהוג בדרך ההולמת את מעמדם, ובתוקף סמכותה לפי חוק החסינות, החליטה להטיל על חה"כ אורן חזן נזיפה חמורה.

"הוועדה מבקשת לציין כי ככל שחה"כ חזן ימשיך להתבטא באופן האמור, היא תשקול להחמיר את הסנקציות כלפיו, לרבות השעיה לתקופה משמעותית", נאמר בהחלטת הוועדה.